lördag 7 november 2015

Smarta zinkbrickor

Nu tänkte jag ge ett riktigt bra tips på smarta zinkbrickor att använda i stället för krukfat eller för enklare bevattning. På zinkbakken.dk kan man beställa zinktråg i alla möjliga storlekar och höjder, antingen i standardmått eller måttbeställda till en ganska rimlig extrakostnad.

I mitt växthus har jag sådana här zinkbrickor längs alla fönster, dels som skydd för teglet och dels för att kunna vattna växterna underifrån och samtidigt. Mina är måttbeställda och av transporttekniska skäl är långsidorna uppdelade på flera kortare zinktråg. Typiskt sett får jag plats med 4-5 halvstora krukor (typ för pelargoner och liknande) i varje avlångt tråg, och kan då vattna alla dessa samtidigt genom att fylla tråget med vatten.

Bilden nedanför är från idag, då både zinktrågen och fönsterkarmarna på just denna hörna av växthuset är nyskrubbade. Får se om energin räcker till resten av växthuset i morgon!


6 kommentarer:

  1. Vad smart! Tack för tipset, ska genast gå in på deras sida och undersöka utbudet.
    Har upptäckt att det lätt blir fläckar på kanten annars.
    Önskar dig en trevlig helg!
    Katarina

    SvaraRadera
  2. Om jag nu hade haft ett växthus, istället för en studsmatta, hade jag köpt såna direkt. Snygga och praktiska. Helt min melodi:).

    Så roligt att du gillade min förelösniing. Jag blev jätteglad! Tack för att du länkar till mig. Att vara med i en trädgårdsförening är himla trevligt.

    Nu smattrar regnet mot våra rutor och vi ska kolla film.

    Kram,
    Maria

    SvaraRadera
  3. Så smart! Sen ser det ju väldigt trevligt ut också med de fina zinkbrickorna där i fönstret. Toppen att man välja måtten själv.
    Ha det fint!
    Kram Titti

    SvaraRadera
  4. Jättefina! Och smart att dela upp dem i kortare bitar ifall det blir rotlöss eller annan ohyra på nån planta. Skall fundera på nåt till murkanten på vårt nyare hus.....
    Ha det gott!
    Anette

    SvaraRadera
  5. Jaaa!! Precis vad jag insett att jag behöver i mitt trädgårdsrum och växthuset. Jag inte ens börjat leta efter snygga brickor, tänkte att jag får göra det i vinter. Tack för toppentipset! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera