fredag 6 november 2015

Blommig Fredag - Goda Grannar!

Jag har rätt länge funderat på att gå med i en trädgårdsförening men har inte hittat någon i Malmö, där jag själv bor. För några år sedan anmälde jag mig till Skånska Trädgårdsföreningen på en mässa, men sedan dök det aldrig upp något inbetalningskort och så rann det ut i sanden. I stället har jag avundsjukt läst om intressanta träffar som andra föreningar ordnar och likt räven med rönnbären tänkt att "Asch, jag hade ändå inte haft tid...".

Men när Katarina (Katarinas Trädgård) häromdagen skrev att Maria (Almbacken) skulle hålla föredrag på Lunds trädgårdssällskap, tog jag mig tid och åkte dit - Lund är ju faktiskt grannstaden på bara tjugo minuters avstånd. Väl där insåg jag att jag ju faktiskt lika gärna kan gå med i den föreningen, som ju är min närmaste - så nu är det gjort! 

Maria höll ett fantastiskt inspirerande föredrag om form och struktur i trädgården, ackompanjerat av bilder från hennes egen ljuvliga trädgård. Jag har ju faktiskt varit där under Tusen trädgårdar förra sommaren, dock tillsammans med sisådär 700 andra besökare så upplevelsen var inte helt hundraprocentig då :-)

Förutom Maria och Katarina så träffade jag också Louise med bloggen Jugendhuset som jag redan följer. Härligt med nya bekantskaper i närområdet som delar samma intresse - riktigt Goda grannar!

Nu ska jag gå in och läsa om fler grannrelationer hos Bland Rosor och Bladlöss:



11 kommentarer:

  1. Så härligt det är när man lyckas hitta likasinnade som man kan dela sitt intresse med härliga grannar du fått
    Ha en fin helg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Se, der fant du rette foreningen hos naboen! Har i grunnen samme erfaring som deg :)
    God helg

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja, det är kul att träffa på likasinnade. Genom alla forum, bloggar och andra trädgårdsevenemang har det blivit många bekanta och trevliga möten.
    Trevlig helg!
    Hälsn
    AnnA

    SvaraRadera
  4. Att gå med i en trädgårdsförening gör du helt rätt i. I lilla Alvesta har vi en aktiv förening som ordnar trädgårdsvandringar, bussresor, pysselkvällar, förläsningar på vintern och vi får en kunskapsspäckad medlemstidning. Vi är många medlemmar men de flesta är ju inte med på allt utan väljer ut godbitar. Vår förening har också ganska förmånliga rabatter hos handelsträdgårdar och blomsterbutiker i trakten, nåt som jag upptäckte i efterhand.
    Hoppas du får mycket glädje av din nya förening
    Anette

    SvaraRadera
  5. Oj, så kul det låter! Jag har kikat på Trädgårdsamatörernas sida, men inte kommit längre än så. Än.

    SvaraRadera
  6. Alltid roligt att prata med andra med samma intresse. Det är bland annat därför det är så kul med bloggandet, att man "träffar" andra med samma intresse!
    Må gott!
    Gunilla

    SvaraRadera
  7. Det er hyggelig å bli kjent med menneskene bak bloggene

    SvaraRadera
  8. Det är så roligt med likasinnade och riktigt få njuta av att grotta in sig i blommor och blader. Bra att du gick med i Lunds TS. Det brukar dyka upp en del trevliga föreläsningar och andra begivenheter i trädgårdssällskapen. Kul!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  9. Det är så roligt med likasinnade och riktigt få njuta av att grotta in sig i blommor och blader. Bra att du gick med i Lunds TS. Det brukar dyka upp en del trevliga föreläsningar och andra begivenheter i trädgårdssällskapen. Kul!
    Kram Milla

    SvaraRadera
  10. Så bra att du gått med i Lund, det är trevligt att åka på utflykter, lyssna på föredrag och träffa andra trädgårdsintresserade.
    Kram Kristina

    SvaraRadera