måndag 2 maj 2016

Växthusfix och Äntligen maj!

I går var det som om vädret plötsligt insåg att "nej, men oj är det maj nu - då kanske vi måste sätta på värmen...?" Från det iskalla april till en solig och varm första maj över en natt, och prognosen ser minst sagt lovande ut för den inledande majveckan. Äntligen!

Tulpanerna slår ut på bred front (krukorna tillfälligt omplacerade under växthustvätten)
Jag lyckades få med mig trädgårdsägare nummer två på att skrubba taket på växthuset och när han väl var igång var det ingen hejd på arbetstakten. Till slut hade vi tvättat taket, putsat nästan alla rutor i växthuset både inne och ute, tvättat av trästommen på väggarna inomhus, skrubbat taket på förrådsboden och tvättat andra vitmålade trädgårdsföremål som soffa, bord, grind m.m. Det var inte planerat att vi skulle göra så mycket, men när man väl är igång och har grejorna framme så kan man ju lika gärna...etc. 

Skrubba, skrubba, skrubba! Själv fick jag det ansvarsfulla jobbet att hålla stegen :-)
Före och efter...
Eftersom växthuset är fyra meter högt är det inte en helt enkel operation att komma åt vare sig på insidan eller utsidan och jag har redan tidigare skrivit om hur svår linoljefärgen är att hålla fin (här). Jag har därför velat fram och tillbaka om jag skulle ge mig på takstommen på insidan - som är riktigt smutsig - eller vänta ett år (till...) och således har det inte blivit någon städning gjord alls. Men igår när jag fick putshjälp fick jag fatta ett snabbt beslut att det inte blir någon skrubbning av det lutande taket, men däremot av de lodräta delarna.

Bära ut och bära in...

Vi höll på mellan tio på förmiddagen till efter halvåtta på kvällen, med avbrott bara för mat och en timmes tennis (just den prioriteringen var kanske lite tveksam så här i efterhand...). Sen vacklade vi in och expressumgicks med barnen lite innan vi stupade i säng. MEN, nu är växthuset alltså renare än på länge, och jag kan ställa i ordning för säsongen på riktigt! Så fantastiskt skönt, framförallt nu när trädgården kommer att explodera i värmen och allt blir grönt och lummigt. Sköna maj, välkommen!



5 kommentarer:

  1. Oj så ni har jobbat och en timmes tennis lyckades ni också pressa in - waao !!
    Så fint det blev och så gott det måste lukta nu när hela växthuset skrubbats. Har funderat ibland (bara ibland) när jag suttit i däckstolen och vänt blicken uppåt om vi eventuellt skulle försöka oss på att skrubba taket - fast det har alltid bara stannat vid en tanke. Det blir nog inte i år heller är jag rädd.
    Njut av ditt rena och fina växthus !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bukett, sådär härligt spretig och ursnygg i den gröna vasen!

    SvaraRadera
  3. Wow dina buketter är i klass med Claus Dalbys!!! Skönt med storstädning i växthuset. Allt gott Mari

    SvaraRadera
  4. En underbar känsla att ha det rent och fint, särskilt om man har gjort det själv!
    Vi hoppas nu fortsatt värme och massor med soliga timmar i trädgården!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  5. Oj, vilket jobb, men det måste ju göras. Har bara skurat det lilla i år, men laddar för storrengöring och algbekämpning av lusthuset. Måste nog målas en del också för att bli riktigt fräscht.

    Himla skön känsla när det är rent och fint och du har ju så vackert växthus.

    Önskar fin helg
    /Anette

    SvaraRadera