fredag 9 oktober 2015

Blommig Fredag - Sommarens projekt!

Som så många gånger förr hade jag tänkt att 2015 skulle vara året utan några särskilda projekt och där fokus skulle läggas på underhåll i stället. Men (också som så många gånger förr) så blev det inte riktigt så. Jag har redan skrivit om vår avloppsomgrävning och återställningen flera gånger, men här kommer historien från början till slut (varning för långläsning):


Den 31 augusti 2014 drabbades vi liksom stora delar av Malmö av översvämning. Vår källare fick 150 cm vatten, vilket faktiskt är mer än jag hört någon annan som fick. Eftersom detta var vår sjätte översvämning (tidigare översvämningar har dock varit mindre) och kommunen sitter handfallna, så bestämde vi oss för att åtgärda vårt eget avloppssystem oberoende av kommunens ledningar. Efter en del research på metoder och entreprenörer, anlände till slut snälle Caj för att sätta in en s.k. avloppspumpbrunn mellan huset och kommunens ledningar. Eftersom Caj redan efter någon timmes grävande upptäckte en sexkubiks gammal oljetank (tom, som tur var) JUST där pumpbrunnen skulle stå, så blev grävarbetet väsentligt större än tänkt, och den tänkta "korridoren" om 3-4 meter som vi trodde att vi skulle få återställa, blev plötsligt en ca 15 meter bred leråker. Och det är här som "sommarens projekt" kommer in...


Första steget var att skrapa av, jämna till och fylla på ny jord där det skulle bli gräsmatta. Caj och hans minigrävare kallades in tillsammans med ett lass matjord av obskyr kvalitet. Samtidigt som vi krattade och jämnade ut jord så passade jag på att förbereda en helt ny rabatt längs hela den kortsida av huset som hade varit uppgrävd (jag menar någon belöning ska man ju ha, eller hur?) med storgatsten som kant mot den blivande gräsmattan.



Och det var ju lika bra att fortsätta stensätta kring rabatten på framsidan "när man ändå är igång" (någon som känner igen sig...?).


Någonstans här råkade jag bryta foten, och kunde därmed inte kasta mig över projektet som tänkt. Familjestyrkan fick kallas in, och för första gången någonsin deltog alla fem familjemedlemmar i en trädgårdsaktivitet (bara det var nästan värt fotfrakturen...:-). Gräs rullades ut och jag kröp omkring med gipset i en plastpåse och skar kanter... 



Kanske tack vare den usla inledningen på sommaren så tog sig gräsmattan snabbt och bra, medan rabatten fick vänta till hösten. Det blev alltså ett litet höstprojekt också, särskilt eftersom jag var tvungen att först åtgärda stenläggningen mot huset, en fyra år gammal surdeg som nu äntligen kan bockas av! Sedan återstod det roliga, nämligen att stoppa ner 27 (!) buskar av sorten 'Incrediball', som är en förbättrad variant av vidjehortensian 'Annabelle'. Jag längtar redan efter de första vita bollarna!!


Tidigare inlägg för projektet hittar du härhär, här, här och här!

Och fler sommarprojekt finns hos Bland rosor och bladlöss här:


7 kommentarer:

  1. Spännande att läsa om hela projektet i ett enda inlägg! Vilket jätteprojekt! Hoppas nu att ni slipper fler översvämningar i källaren. Den nya planteringen blir ju hur fin som helst. Tänk så fint när de vita bollarna lyser framför husets vackra fasad, jag kan riktigt se framför mig hur fint det blir!
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  2. Ikke akkurat et drømmeprosjekt... Men grit å få fjernet oljetanken vil jeg tro.
    Men det ble jo bra til slutt! har allerede notert meg 'Incrediball'.

    SvaraRadera
  3. Vilken tur att tanken var tom!!! Och så snyggt det blev till slut. Hoppas brunnen klarar nästa skyfall så ni slipper elände. Trivsam helg :)

    SvaraRadera
  4. Översvämningar är aldrig trevlig.Har vi haft i källaren och det blev till att gräva upp och lägga nytt avlopp då det gamla hade rasat ihop.
    Men så snyggt ni fick till det runt huset.Hoppas nu att ni slipper fler översvämningar.
    Ha en fin helg.

    SvaraRadera
  5. Det där gjorde ni ju bra trotts översvämning bruten fot och regn Det gäller att hitta allt positivt så går det bra, Lycka till med dina blommor. ser fram emot att få se det i sommar
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  6. Det är i sådana lägen jag är glad att ha ett hus utan källare... Fy sjutton vad mycket vatten ni fick in!
    Tur att övriga familjen ställde upp och högg i så gräsmattan blev fixad. Tänk vad snygg 'leråkern' är nu! :)
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  7. Åh nej, stackars er som råkade ut för detta! Det är verkligen något jag fasar för. Men ni klarade det ju bra, och så snyggt det kommer att bli med alla hortensiorna!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera