söndag 20 april 2014

Vårteckenspaning 20 april

Denna underbara påskhelg tillbringar jag inte i min trädgård hemma, utan snickrar friggebod i solskenet vid sommarstugan. Men innan jag åkte hemifrån i fredags morse hann jag med en snabb runda för att spana in hur trädgården såg ut efter torsdagsnattens regn.

Det var nästan magiskt med den milda morgonsolen över den nyduschade trädgården och jag blev allt annat än sugen på att åka hemifrån... Den första tulpankrukan hade börjat blomma, så jag ställde fram den på en mer prominent placering. Jag hoppas att vårsolen inte gör slut på det roliga tills jag kommer hem igen.


Hade jag haft mer tid hade jag skördat de första rabarberstjälkarna, men det får bli en annan dag.



Roligaste upptäckten var annars de första blomknopparna på pionerna. Jag älskar de röda stjälkarna som nästan ser ut som yviga sparrisar, men jag vet inte om det är stjälkarna i sig eller vetskapen om att de snart förvandlas till de vackraste pionbollar som får hjärtat att slå ett extra slag.




.

6 kommentarer:

  1. Förstår att du var allt annat än sugen att åka hemifrån, det grönskar och blommar väldigt vackert i er trädgård just nu. Vad långt din rabarber har kommit, jag som var så nöjd över att ha fått de första bladen på vår rabarber.
    Hoppas ni får en fin dag i stugan och att figgan kommer på plats!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Så fint du har det! Inte så dumt med blommande tulpaner redan. Jag håller med dig om pionerna, det är något speciellt med de röda skotten så här års, man är fylld av förväntan inför årets blomning:-)

    SvaraRadera
  3. Vad långt det verkat komma! Verkar varit en varm påsk! Fina bilder!

    SvaraRadera
  4. Vackra tulpaner du har i krukan, gillar när de är tvåfärgade eller fransade!
    Även här kommer pionerna fint, men än syns inga blomknoppar.
    /Caroline

    SvaraRadera
  5. Härliga bilder! Ja, och hoppas att den vackra tulpanblomningen fanns kvar då du återvände. Mycket löftesrikt i trädgården nu, varje dag, nej, stund, händer det något.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  6. Ja visst är pionerna roliga och vackra på något sätt även nu när de bara har stjälkar och små "bladruskor"!/Susanne

    SvaraRadera