onsdag 16 april 2014

Konsten att flyga med fjorton perenner

Från Amsterdam...

Genom åren har jag utvecklat en expertis i att få med mig alla möjliga och omöjliga prylar på flyg hem från olika ställen jag besöker. Rekordet var nog när jag flög hem från London med tre gardinstänger, en tvåmånaders bebis komplett med barnvagn och bilstol samt övrig packning.

Mina besök på Chelsea Flower Show har inte varit några undantag, och de senaste åren har jag flygit hem med både växter och zinkbaljor shoppade på favoritståndet "Garden Brocante". Med lite fantasifull packning och rymliga väskor hemifrån så funkar det mesta.

Chelsea Flower Show 2011 (med dåvarande Londonbon Helena)

Chelsea Flower Show 2012
I lördags efter besöket på Keukenhof i Holland sprudlade inspirationen och då fick det bli ett besök på den lokala plantskolan. Allt är så mycket billigare än hemma och det gick ju inte att motstå priser som 2,50 Euro för stora fina perennkrukor eller för ett trepack dahliaknölar. Tillsammans med tre stycken fritallarialökar som jag köpte på Keukenhof blev det fjorton växter att transportera hem.

Tack vare en del tidningspapper och smart packning överlevde samtliga växter, om än lite tilltryckta här och var. Nu står de i växthuset och väntar på utplantering, återstår att se vart de hamnar.

...till Malmö!



3 kommentarer:

  1. Du gör det inte lätt för dig, men finfina grejor har du fått med dig hem.
    Antar att du inte fick ta gardinstängerna som handbagage på väg hem från London ;)

    Kram o GLAD PÅSK!
    Tamara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, nej gardinstängerna fick åka som "odd size", men jag lyckades i alla fall krångla mig ur extra avgifter:-)
      Glad påsk!
      Kram
      Elin

      Radera
  2. ojojoj vilken härlig packning! Att packa upp vill säga, inte att släpa på... Hoppas de tar sig hemma hos dig!;)Susanne

    SvaraRadera