måndag 23 juni 2014

Klipp, klipp, klipp...

När jag kom hem i går efter midsommarfirande på annan ort, kunde jag konstatera att det tydligen har regnat tillräckligt mycket i Malmö över helgen för att jag skulle slippa vattna - skönt! Gårdagskvällen tillbringades i stället med att klippa bort dött i trädgården, och så mycket annat hanns inte med. 

Gertrude Jekyll har en del blommor kvar även efter rensningen
Gräsmattan under de tidigaste rosen- och pionbuskarna är nu full med nedfallna blad från vissnande blommor. Jag lämnar kvar de flesta eftersom jag gillar det "sköna förfallet", och så småningom försvinner de ju ändå av sig själv.
Mitt rostorn med Constance Spry har nu bara några ynkliga eftersläntrare till rosor kvar, men eftersom jag har denna ros på två andra och mycket skuggigare ställen i trädgården, så kan jag fortfarande njuta av henne. Över huvud taget är det tydligt hur mycket mängden sol gör för utvecklingstakten - samma växt kan skilja flera veckor beroende på placeringen.


Rabatterna börjar bli lite sådär skönt röriga och högsommaraktiga trots att en del sommarblomster fortfarande inte har börjat blomma. Varje dag kan man göra en ny upptäcktsfärd i det föränderliga landskapet, och här är kameran en god vän. Här kommer lite ögongodis:


Ros 'James Galway'
 
Allium Ambassador - tydligen mumma för humlor och bin
 
Stjärnflocka okänt namn
 
Hoppsan, här missade jag visst lite "dead-heading"!
 




5 kommentarer:

  1. Tack för ögongodiset! Precis vad jag behövde, här har vi 12 grader och regn så det blir inte så många turer i trädgården just nu. Jag sitter och suktar över dina fina bilder istället/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Så många fina bilder! Just den där rensningen ropar mina växter efter också, men jag har inte hunnit dit än. På lördag är det ju 1000 trädgårdar,så jag känner mig litet jagad just nu av allt som borde bli gjort.
    Vilken härlig bild på James Galway!

    SvaraRadera
  3. Trädgården slukar ju all tid just nu och jag behöver vattna också, här har det inte regnat på snart tre veckor. Bläddrade igenom dina sköna inlägg, försommarfint är bara förnamnet! I hopp om en lugnare tid framöver...
    Kram
    Marta

    SvaraRadera
  4. Ljuvlig blomning hos dig! Onekligen en härlig tid i trädgården just nu.
    Håller med dig när du säger att du gillar det sköna även i det som är lite förfallet.
    Må så gott!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  5. Härlig bild av rabatten framför schersminbusken!!!! I like!!

    SvaraRadera