måndag 5 maj 2014

Hasselört på G!

I söndags fick jag den finaste presenten - en jätteladdning med hasselörtsplantor till de skuggigaste delarna av mina nya buxbomsrabatter. Det var Kristina med bloggen Kristinas Oas som stod för gåvan, och den överlämnades vid växtmarknaden i Alnarp som hon hade tipsat mig om. Tack Kristina!! Det är så fint med trädgård; att det som är ett överskott för någon, blir en fantastisk present till någon annan. Just hasselört är inte alltid så lätt att hitta i butiker och när man gör det är plantorna ganska dyra.


Samma eftermiddag låg jag på knä i flera timmar och separerade och planterade enskilda revor av hasselörten i de delar av buxbomsrabatterna där jag hade tänkt dem. Plantorna räckte nästan precis till de två områdena, och hade jag inte kroknat på slutet och tryckt ner lite onödigt stora plantdelar så hade jag nog till och med fått över.

I bakgrunden syns den andra rabatten med en likadan hasselörtsplantering på skuggsidan

Just nu ser det lite lustigt ut med blad spridda här och där, men jag hoppas att varje planterad reva ska resultera i en egen liten tuva nästa år och snabbt bilda en täckande matta. Många revor har rest sig redan idag, konstaterade jag när jag kom hem ikväll. Hasselört är bara så vackert!

Själva växtmarknaden som anordnades av STA var också rolig att besöka. Allsköns mer eller mindre obskyra plantor från passionerat trädgårdsintresserade säljare som kunde berätta allt om plantorna de sålde. Själv köpte jag min vana trogen bara varianter av sådant som jag redan har, någon hosta, några plantor av en mörk rudbeckia, och en enda storvuxen jätteverbena för att jämföra med mina egna frösådda som inte alls har kommit lika långt.

Växtmarknad - en perfekt kombination för mig som älskar både trädgård och loppisar!


 

2 kommentarer:

  1. Härligt med generösa bloggvänner som delar med sig - hasselörten är så vacker.
    Kommer bli väldigt vackert när den etablerat dig !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Det där är väl ändå höjden av lycka för en trädgårdsälskare? Vilken toppenpresent! Att få ett helt gäng av den fantastiska hasselörten tackar man inte nej till. Att köpa så många plantor hade inte varit gratis direkt...
    Nästa år kommer de säkert ha täckt hela ytan. Snyggt som attan!

    Kram Tamara
    Kram Tamara

    SvaraRadera