tisdag 27 maj 2014

Bulliga bollar!

Jag har hört någonstans att bollen eller globen är den Perfekta Formen. Det stämmer ganska bra när det gäller trädgård, eftersom bollformade växter och dekorationer passar in nästan överallt oavsett typ av trädgård. Och om man tittar in hos andra trädgårdsbloggare så märks det också tydligt att klippta bollar av olika sorts växter är otroligt poppis.

Även hos mig finns klippta bollar av idegran och den klassiska buxbomen, och dessutom en del växter som själva fixar till sin bollform, som till exempel allium. Jag skulle gärna vilja ha fler bollar i trädgården och kanske testa lite andra växter att formklippa. Liguster har jag som häckar på flera ställen, så kanske får det bli det jag provar först.


I år har jag också sått bolltistel, som jag hoppas mycket på (bilden lånad från Impecta).


Nästan bollformade blommor finns också på den klassiska hortensian och på supersnygga vidjehortensian 'Annabelle' som båda är favoriter för mig. Och naturligtvis på blommornas drottning, pionen!

 
 
Även sönerna gillar bollformen, fast då helst som en....eh, boll.


Till sist den minst uppskattade bollformen... Jag förlorade för övrigt maskroskriget. I år igen.



2 kommentarer:

  1. Visst är det fint med bollformat och formklippta klot! Men den sista "bollen" kan man ju vara utan:-)

    SvaraRadera
  2. Även jag gillar bollformat, förutom den där sista då... Egentligen är den ju vacker, men svårt att uppleva skönhet i det som lätt blir alltför mycket.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera