tisdag 20 maj 2014

Årets tomater och paprika

I helgen kom Lundakarnevalen och ett ihållande hällregn i vägen för det mesta trädgårderandet, men jag hann i alla fall plantera om de flesta tomater och paprikor i sina slutliga krukor och installera självbevattningen.


I år blir det 12 tomatsorter, men av platsskäl bara en av varje. Förutom favoriten 'Sungold' även 'Chocolate Cherry', 'Brown Berrry', 'Oligvose', 'Yantarnyi', 'Tigerella', 'Moneymaker', 'Black Russian', 'Freiland Fruheste', 'Outdoor Girl', 'Green grape' och 'Costoluto Fiorentino'. Paprikorna är från frö jag tog förra året, och de kom nog i sin tur från en paprika från mataffären så där saknar jag sortnamn.

Förra året hade jag sex paprikaplantor i halvstora krukor uppe i en zinkbalja på avsatsen ovanför tegelväggen i växthuset. Med en slang från den automatiska bevattningen upp till zinkbaljan skötte plantorna i princip sig själva hela sommaren och det blev massor av goda paprikor. I år försöker jag upprepa detta och håller tummarna för massor av paprikor mot slutet av sommaren.

I söndags

I augusti 2013



1 kommentar:

  1. Gillar din krukor och det verkar växterna också göra.
    Allt gott
    Annika

    SvaraRadera