onsdag 28 maj 2014

Att göra guld


Häromdagen upptäckte jag att mina 'Alchymist'-rosor som sattes förra året nu visar sina första knoppar! Jag har varit kär i denna ros länge, men inte riktigt kommit på var jag skulle kunna sätta den. Någon gång i fjol slog det mig att en entrébåge över gången till köksträdgården och växthuset skulle passa perfekt med just denna ros. Rosorna slog jag till på och planterade direkt, men rosenbågen lyser fortfarande med sin frånvaro... Nåja, än har rosenplantorna inte blivit så höga, så i år klarar det sig nog utan båge, men senast i höst bör jag nog hitta en!

Fotot är taget hos Claus Dalby midsommardagen 2013 - i år blommar de nog redan skulle jag gissa.
De känns verkligen som trolleri att man kan trycka ner några taggiga barrotade pinnar i marken och året därpå belönas med de allra vackraste rosor. Namnet 'Alchymist', som väl på något språk betyder alkemist, kunde inte vara mer passande - detta är verkligen att göra guld!


1 kommentar:

  1. Så vacker den är! Hoppas att du hittar en riktigt snygg rosenbåge till den/ Kram Titti

    SvaraRadera