fredag 1 juli 2016

Massor av zinnior

Förutom luktärter har jag i år sått många sorter av en annan sommarblomsfavorit, nämligen zinnian. Flera gamla älsklingar har fått komma tillbaka, och så förstås några bubblare. 

Av nyheterna finns det i vart fall en som har goda utsikter att få komma tillbaka, nämligen 'Giant Wine Bouquet' som än så länge bara har producerat en enda - men jättestor - blomma. Fler knoppar är dock på gång.


Förra årets nyhet 'Zinderella Lilac' fick vara med i år också, och ser än så länge bra ut. Blommorna varierar mellan fluffiga (första bilden) och enkla (andra bilden), men inga är hittills lika fluffiga som bilderna på fröpåsen visar. Namnet är också lite vilseledande eftersom blommorna blir varmrosa snarare än syrenlila, men det är ju också fint :-)



En kusin till Zinderellan som också är en nyhet för i år är 'Cupcakes Pink Shades'. Än så länge har det bara kommit en variant av blomma på en av plantorna, men det är meningen att de ska variera i utseende. Den som slagit ut är ganska knallrosa och ungefär lika halvfluffig som 'Zinderella Lilac'. 


En av de mer rikblommande trotjänarna som också har en färg som är fin att kombinera i buketter är 'Envy', vars kulör ligger någonstans mellan limegrön och ljusgul. I år har en av plantorna dock fått nästan senapsgula blommor med röd mitt (andra bilden nedanför), men det gillas också.



Zinnian 'Queen Lime Red' hade jag för första gången för ganska många år sedan, men de fröer jag samlade själv blev inte riktigt lika snygga som ursprunget och nu har jag inte haft den på några år. Men i år blev det en ny "köpepåse" och nu blommar de i sin snygga mix av lime/hallon... Denna sort hittade jag dessutom som färdiga plantor på Åbergs utanför Ystad i våras, och då fick man ett helt gäng småplantor i en kruka för 20-25 spänn. Knappt lönt att så, med andra ord!


På Åbergs fanns också zinnian 'Mazurka" som jag köpte på chansning. Nu blommar den med sina lite cirkusliknande blommor och den kan väl vara OK i det allmänna virrvarret som ändå råder, om än något gräll.


Förutom dessa har jag också planterat ut fem plantor av 'Zinderella Peach', men de var både taniga från början och fick inte så skyddade placeringar så där är blommorna inte fullt utslagna än.

2 kommentarer:

  1. Håller med - Zinnia är fantastisk. Sedan några år tillbaka sår jag den varje vår. Har inte så många sorter som du i år men de du visar är verkligen fantastiska i färg och variation. Bra som snittblommor också. Jättefina macrobilder.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig samling! Försommarvärmen i år hade nog gjort det möjligt även för mig, som inte har något växthus, att lyckas med zinnior. Jag älskar dem, men eftersom jag vet hur lättodlade de är i varmare breddgrader, orkar jag inte lägga energi på frösådd och växtbelysning och massa pyssel. Min mamma slänger bara ut frön lite varstans, ungefär som jag gör med digitalis, och lyckas.
    Odlar du dem i kruka eller kommer de ut på friland?
    Marta

    SvaraRadera