onsdag 29 juni 2016

Luktärtstid


På något sätt blev än en gång de små ynka stänglarna som stoppades ner i krukorna stora, buskiga virrvarr av ärtstänglar och himmelskt doftande luktärter... Eftersom jag helt missade luktärterna förra året var jag fast besluten att ha många i år - och det har det blivit. Jag har fått vara kreativ och plantera ut luktärter på helt nya ställen, bland annat vid rosenbågarna och en annan spaljé som inte är tänkt till just dessa blomster.

Men bäst blir de i kruka på uteplatsen, för då är det lätt att plocka. Och plocka. Och plocka... För det måste man ju om de ska blomma vidare!

Ovanför är min absoluta favorit; 'Hi Scent'. Fin i färgen, doft som fyller halva kvarteret och inte minst lååånga stjälkar som passar till buketter. Nedanför syns en kruka som borde vara enbart 'Painted Lady', men minst en av plantorna måste härröra från en annan sort, t ex 'Matucana', som har smugit sig in bland fröerna...


1 kommentar:

  1. Åhh, det var längesedan jag odlade luktärter! Det får det bli nästa säsong! Doften är ju bara så berusande och gudomlig...

    Kram
    Cathrine

    SvaraRadera