måndag 4 juli 2016

Tusen trädgårdar 2016

Det var skralt med öppna trädgårdar på Bjäre under gårdagens Öppna Trädgårdar-event, men vad gör det när man kan köra uppåt till Halland i stället! Där fick jag chans att besöka tre trädgårdar som jag redan följer i bloggosfären och ytterligare en som bonus.

Eftersom jag redan hade bestämt mig för att köra norrut till Laholm så var den extra timmen till Varberg och Trädgård med Utsikt överkomlig och jag fick äntligen se denna helt fantastiska trädgård. Jag är full av beundran inför ägarna Rebecka och Staffans förvandling av en slänttomt till detta mästerverk. Missa inte bloggen!




Därefter återvände jag söderut och stannade till i Laholm där Millas Trädgård stod först på tur. Hos Milla är det en romantisk trädgårdsstil som gäller, vilket passar perfekt till deras charmiga och lite gammeldags villa. De flesta rosor var överblommade men en hel del blommade än, med sällskap av andra sommarblomster som var på topp. På väg in genom grinden möts man av rosen 'Valdemar' som väller över staketet sådär lite charmigt.


Väderleksprognosen denna dag var minst sagt ostadig , men det var bara under besöket hos Milla som jag fick några droppar på mig. Som tur var serverade Milla med familj smarrig fika i det supercharmiga lusthuset, så det löste problemet (och min kurrande mage).


Man kan gå runt hela huset hos Milla och var man än tittar finns det vackra vyer, som denna lite lugnare och grönare komposition.


Från Milla var det bara någon minut bort till en annan bloggbekant - Louise med Hallontrollets trädgård. Denna blommiga och välskötta trädgård är full av både rosor och vackra smidesdetaljer som Louises man svänger ihop. Rosenbågen nedan tror jag dock är byggd av trä, men jag är inte säker eftersom den fullständigt magnifika rosen 'Valdemar' effektivt täcker hela bågen.


Tomten sluttar, och på ena sidan av huset har detta lösts på ett finurligt sätt genom en "nästan-trappa" i gräsmattan. Det ser både genomtänkt och snyggt ut, särskilt med den prunkande rabatten alldeles bredvid.


En hel del av smidessakerna var till försäljning så jag kom hem med både den ena och den andra rostiga spaljén m.m. i det mindre formatet. En del hamnade i stället på önskelistan, t ex denna ursnygga klematisspaljé - to die for...


Sista trädgårdsbesöket för dagen var hos Millas syster i Christinas Oas (den halländska varianten :-). Här hade Christina satsat på enhetliga planteringar med stora sjok av klassiska perenner, jättedaggkåpa, stjärnflocka och salvia - mycket effektfullt, särskilt mot den vackra bågen som även den hade rosen 'Valdemar' (verkar vara poppis i Laholm!).


Samma rosenportal från andra hållet, och här ser man också den snygga hammocken i teak. En hammock är min dröm, och när jag såg denna blev jag ännu mer sugen...


Fyra trädgårdar visade sig vara helt lagom för mig och jag återvände hem med supermycket inspiration i bagaget! Tack Rebecka, Staffan, Milla, Louise och Christina för att ni visade upp era vackra trädgårdar!

2 kommentarer:

  1. Spännande och inspirerande att hänga med på din runda. Jag hade inte tid att åka så det här blev ett perfekt substitut. Kommer ihåg att Cedergrens lovordade rosen Valdemar och att den varit med i någon trädgårdsbok också med info om mannen som namngav den.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Jättefina bilder! Man blir så "trädgårdssugen" av dem , och jag ångrar att jag bara tog mig iväg till en trädgård den där dagen...Men jag fick njuta av dina bilder istället och nu ska jag också kolla in bloggarna. Tack!

    SvaraRadera