måndag 12 maj 2014

Alliumknoppar

Nu är det allium på gång lite varstans i trädgården och vissa av knopparna ser ut som små vitlökar på stjälkar där de vajar i rabatterna.


Mest spänd är jag på sorten 'Ambassador' som jag satte för första gången i höstas. Mina märkpinnar i trä har i de flesta fall tappat texten (till minneslistan; gå tillbaka till plastpinnar) så jag har lite dålig koll, men jag tror att bilden ovan är denna skönhet. Ska bli spännande att se om de blir lika fina här som hos Claus Dalby där jag såg dem förra året.


Det ska också bli roligt att jämföra allium som blommar för andra året med de som sattes i höstas. Till vänster ovan syns en nysatt 'Globemaster' och till höger är knopparna på de som sattes året dessförinnan. Väldigt stor skillnad just nu, som till viss del kan bero på att den vänstra står i full sol och mer skyddat läge, men som kanske mest beror på att de "gamla" lökarna egentligen är nya sidolökar?

Men när det gäller mina återblommande allium 'Mount Everest' så ser knopparna faktiskt lika stora (eller just nu kanske snarare små) ut som på de lökar som jag satte i höstas. Som sagt - spännande och oförutsägbart!

Återblommande Mount Everest i (en rätt stor bit av) den vita rabatten

'Pinball Wizard' till vänster och 'Gladiator' till höger






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar