söndag 23 mars 2014

Vårteckenspaning 23 mars

Ännu en helg då jag knappt varit hemma, men jag fick i alla fall någon timmes sensöndag i trädgården i sällskap med en sekatör. Rosorna blev äntligen friserade, förhoppningsvis var det någorlunda rätt i tiden.


Det var ganska kallt ute men soligt och nästan helt vindstilla, vilket Malmö inte ofta lyckas stå till tjänst med. Ljuvligt... En snabb runda med kameran avslöjade dessa framsteg:

Största överraskningen var att sättlökarna som jag satte för två veckor sedan redan har börjat komma upp.

 
Rabarbern och gräslöken är också nästan inne i tonårsstadiet - stor skillnad mot för två veckor sedan, trots att det varit ganska så kyligt sedan dess.

 


  Följ vårens frammarch genom landet här:


 

7 kommentarer:

  1. Det är säkert ok att du "friserade" rosorna nu. Annars finns det någon gammal regel som säger att man beskär rosorna när björken har musöron./Anja

    SvaraRadera
  2. Så långt våren hunnit i Skåne. Mina rabarber har börjat titta upp ur jorden och ett blad försöker veckla ut sig. Inga musöron på björkarna ännu.

    SvaraRadera
  3. Jag fick höra från en "rostok" att det var bra att beskära de stora och kraftiga rosorna under hösten, men att de "klenare" kunde göras på våren. Ja, jag vet inte. Jag beskar mina stora för några veckor sedan. De små ska jag ta tag i "när tid finns". Härliga bilder du bjuder på! Fick mig att längta efter rabarber =oP
    Ha det gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katarina! Och jag lärde mig också nyligen i ett nyhetsbrev från danska Rosenposten att tåligare rosor kan beskäras tidigare, men t.ex. engelska rosor ska vänta lite. Nu har jag haft frost i natt, så vi får väl se hur det går. Det värsta som kan hända är väl att man får skära ner lite till framöver. Man kan ju som sagt inte alltid göra allting precis på "rätt tid", eftersom trädgårdstiden infaller lite sporadiskt!
      Kram
      Elin

      Radera
  4. Vi har också haft lite kyligt väder, men trots det fortsätter våren sin framfart och det syns nya vårtecken nästan varje dag nu. Rosorna brukade jag beskära när jag såg vilka grenar som levde och inte levde, och det fungerade för mig.
    /Caroline

    SvaraRadera
  5. Ja det är underbart med vår! Men den är tidig iår. Hoppas inte det blir så mycket mer minusgrader eller snö framöver - man vet ju aldrig.
    Fina bilder från din trädgård. Tack för påminningen om rosbeskärning!
    Ha en trevlig vårdag! :)

    SvaraRadera
  6. Så sugen jag blev på rabarberpaj nu :) Gräslöken har kommit fint här också. Och det är spännande att gå runt och kika... Största skillnaden är nog att det börjar bli så grönt.

    Hoppas vi får en skön vårvecka! Kram, Carina

    SvaraRadera