fredag 28 mars 2014

Blommig fredag - Måttfullhet...

Fnissade lite när jag läste veckans tema för Blommig fredag - måttfullhet är ju inte direkt mitt mellannamn om man säger så. Men jag misstänker att jag inte är den enda trädgårdsnörden som saknar den genen...


Den mest uppenbara bristen på måttfullhet visar sig när jag ställs inför chansen att köpa stora krukor och andra planteringskärl på loppis eller Blocket. Efter ganska många års fyndande är krukförrådet "lätt" överfyllt och de senaste åren har jag inte ens lyckats använda i närheten av alla krukor under säsongen. Och detta trots att jag inte heller är särskilt måttfull när det gäller hur många planterade krukor en trädgård kan härbärgera (vilket bland annat innebär att släkt och vänner får något lätt jagat i blicken när jag nämner att jag ska åka bort och kanske behöver hjälp att vattna).

Men krukor går ju att förvara utomhus och de flesta är ganska vackra även i oanvänt skick. Så jag tar inte alltför hårt på mitt självpålagda köpstopp på krukor. Fast jag måste erkänna att jag svär lite på höstarna när man tömmer och diskar, tömmer och diskar, tömmer och diskar...





http://blandrosorochbladloss.blogspot.se/2014/03/motsats-till-frosseri.html


3 kommentarer:

  1. Så prydligt och inbjudande du har hos dig. Önskar att det såg ut så här hos mig också...får nog skärpa mig...suck! Jag är också svag för krukor...men de är inte så prydligt arrangerade som de är hos dig!!!
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvaraRadera
  2. Ja, det er sikkert et gen som enkelte av oss simpelthen mangler!
    Flott og ikke minst ryddig krukkesamling :-)
    (Tror jeg må ut og rydde litt)

    SvaraRadera
  3. Oj jisses så välordnat! Måste nog gå ut och städa i växthuset i morgon... :-)
    ha en skön helg!

    SvaraRadera