söndag 9 mars 2014

Vår Trädgård-mässan

Blomsterbroderi av Moderådet
Idag är sista dagen på mässan Vår Trädgård här i Malmö. En trädgårdsmässa med ganska kompakt format men med många godbitar. Min favoritdel är de många intressanta föredragen som man kan lyssna på. Gunnel Carlsson, som ju känns som en inventarie i trädgårdsmäss-sammanhang, berättade om Tusen trädgårdar och om att visa upp sin trädgård. Annika Christensen och Ulrica Otterling berättade om sin nya fina bok "Trädgård i kruka" och visade bilder ur den. Själv blev jag allra mest fångad av Ulla Hårdes föredrag om Pildammsparken här i Malmö i samband med den bok hon just släppt om denna park. Jag är född och uppvuxen i Malmö och har varit i parken hundratals gånger men kände inte till hela dess spännande historia.

Ulla Hårde berättar om Pildammsparken
Bland stånden är det den vanliga blandningen av blomsterrelaterade inredningsprylar, mer eller mindre livsnödvändiga teknikprylar och olika trädgårdsdesigners och -utbildningar. Jag uppskattar mest de stånd där man kan köpa frön och plantor (som vanligt ett överflöd av penseer och julrosor). Trots mina sprängfyllda frölådor därhemma, åkte det ner 4-5 fröpåsar i påsen.

Jag hann också med ett (alltför) kort möte med Kristina med bloggen Kristinas oas - kul!

 
Blomsterpinata - men tvivlar på att den hade någon fyllning...
 
Vackert orangeri från Qvesarums byggnadsvård - tyvärr inte med glastak
 
 

2 kommentarer:

  1. Vad härligt att få kika på bilderna från mässan! Då känns det nästan som om man var där. Snart är det min tur att gå på mässan i Älvsjö...längtar!/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Kul att ses Elin! Vi får ordna ett längre möte en annan gång.
    Kram Kristina

    SvaraRadera