söndag 16 oktober 2016

Gyllenlack - en långkörare

I början av april planterade jag tre gyllenlack-plantor i en stor urna utanför köksfönstret (se HÄR) och så här ser den ut idag:


Inte lika fylliga blommor som i våras, men ganska fantastiskt att den hållit sig ett halvår! Den hade en liten dipp i slutet av sommaren, men då beskar jag den lite grann och sedan kom blommorna igen. Nu är frågan om jag ska försöka övervintra plantorna? I så fall får jag nog sätta över dem i en annan kruka, för urnan är för jobbig att flytta in i växthuset...

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt vilken långblommare !
    Jag satt mina tillsammans med klöver vilket inte var så smart - klövern tog över helt.
    Lycka till med övervintrandet !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Ser ju alldeles fantastisk ut och tycks hålla vad den lovar. Själv är jag mycket besviken på mina plantor som inköptes ganska tidigt. Var så glad för att jag fick tag i lila. Tycker de är absolut snyggast. De hade svårt att komma igång och efter tveksam blomning fick de larver som åt upp alla knopparna. Gav dem en ny chans och de kom en svag sensommarblomning, men plantorna har inte vuxit särskilt mycket. Vet inte vad som gått fel. De har fått både vatten och näring. Nu åker de in i vinterförvaringen och gud nåde dem om de smittar övrigt med ovälkomna insekter.
    Har du några skötseltips för kommande säsong, tas de tacksamt emot.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anette! Eftersom det är mitt första år med gyllenlack så har jag inte några smarta övervintringstips, tyvärr! Antar att jag bara stoppar in dem i bubbelplastväxthuset tillsammans med citronträd och pelargoner och håller tummarna! Det funkade för jätteverbena under vintern som gick :-)
      Kram Elin

      Radera
  3. Mina började också blomma under sensommaren igen. Fast dina är långt finare... Jag klippte aldrig ner dem. Däremot har de övervintrat i ett mörkt frostfritt garage. I england står de ute året runt så en del köld tål de allt och blomningen kommer igång tidigare på plantor som övervintrat. Ja om man inte vill köpa nya varje vår :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Min har stått ut två vintrar i rad ute i rabatten utan att jag övertäckt den (Göteborg) och den har klarat sig fint och bara blivit större för varje år. Men i år kom den inte åter efter den kalla vintern

    SvaraRadera
  5. Hur mkt ska man klippa... Mina börjar ta slut i blomning nu men varit otroligt fina sedan i maj. Totalt novis på detta... Eller blommar den igen även om man inte klipper ?

    SvaraRadera