tisdag 25 oktober 2016

Beskärning av rosor

Under en guidad visning av Slottsträdgården i Malmö förra veckan delade guiden, tillika stadsträdgårdsmästaren själv, John Taylor, frikostigt med sig av sina trädgårdstips. Själv fick jag blodad tand att gå hem och göra en brutalbeskärning av flera av mina rosor som växt sig sorgligt tangliga och oregerliga under säsongen (och kanske den förra...). Enligt Taylor blommar rosorna lika fint, eller finare, säsongen efter en sådan beskärning men då på en lägre höjd. 

Jag är ju ganska orädd i beskärningssammanhang och har nästan bara goda erfarenheter så i helgen slog jag till. Som vanligt glömde jag nästan att ta "före-bilder", men på den övre bilden är en av tre plantor av 'Gertrude Jekyll' fortfarande kvar.





Så mycket luftigare det blev, framförallt eftersom pionen bredvid också fick lämna ifrån sig årets bladverk. En positiv bieffekt är att det nu blev plats att trycka ner lite fler lökar (ja, jag har fortfarande några kvar att sätta...).

Förutom Gertrude på två ställen i trädgården, så rök även 'Benjamin Britten' och 'James Galway'. Inför 'Constance Spry' tvekade jag lite (kan ha spelat in också att bilen då var till bristningsgränsen fylld av rosgrenarna), men jag tror att jag ska skövla den ena av mina två plantor kring rostornet och se vad som händer. Nästa helg... 

2 kommentarer:

  1. Så beskärning på hösten alltså... Jag har alltid funderat på varför man ska vänta till våren. Nu ska jag nog pröva att sätta sekatören i några redan nu i höst :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  2. Brukar höstbeskära här också, kanske skulle ta i rejält med nån risbuske... Känner mig i alla fall lite inspirerad.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera