onsdag 9 mars 2016

Julrosor utan blad

Tänk att det tog så lång tid för mig att komma på att julrosorna blir så mycket finare om man klipper av bladen när knopparna håller på att slå ut! Redan när vi flyttade in fanns det några få äldre julrosor i trädgården, men de har aldrig gjort någon särskilt lycklig och nu tror jag att det finns ett (!) blad kvar på den sista - och inga blommor. Det bladet nänns jag såklart inte klippa av, men på de jag har planterat själv rök bladen för några veckor sedan. 

Jag har dessutom några krukor med julrosor som jag köpte redan i höstas för att ha i mina urnor på framsidan, men nu är de utbytta och ska få komma ner i jorden så småningom. Förhoppningsvis tar de sig och blommar lika fint nästa år - utan blad då såklart!





10 kommentarer:

  1. Det har jag inte haft en tanke om att göra men när jag ser dina bilder så ser jag ju att de framhävs så mycket bättre. Har själv tänkt att mina har sett lite... skräpiga(?) ut.. Tack för tips :)
    Önskar dig en fin dag

    SvaraRadera
  2. Håller med, mycket snyggare utan blad. Och så är det ett trevligt göromål så här på vårvintern att fixa med.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Nu är min Julrosor några blad fattigare. De blommar inte ännu men det ser genast bättre ut :)

    SvaraRadera
  4. Nu är min Julrosor några blad fattigare. De blommar inte ännu men det ser genast bättre ut :)

    SvaraRadera
  5. Så fint hos dig! Brukar klippa ner bladen. Ofta har de både fläckar och ser tunga ut efter vintern.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  6. Så fint hos dig! Brukar klippa ner bladen. Ofta har de både fläckar och ser tunga ut efter vintern.
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  7. Så snygga julrosorna blev utan bladen och vilket bra tips du bjuder på, det måste jag prova för det har jag aldrig gjort! Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  8. Vackert, vackert!
    Ja, och har också fått lära mig att klippa av bladen, just för att de kan bära på sjuka (svamp?) och att de ser rätt tråkiga ut.
    Ha det gott, verkar bli sol i Malmö idag! =o))
    /Katarina

    SvaraRadera
  9. Helt underbara. Nu går jag här och väntar på att mina ska behaga blomma i snön.

    Allt gott
    Elisabeth

    SvaraRadera
  10. Blir alltid lika avundsjuk när jag ser folk med färgade julrosor. Mina blir uppätna så fort de visar minsta knopp. De vita klarar sig bättre, och de är ju också vackra. Mina har dock bladen kvar.

    Kram, Karin

    SvaraRadera