torsdag 10 mars 2016

Droppar, klockor och galanta damer

Häromdagen tog jag mig för att undersöka hur många sorters snödroppar vi har i trädgården, eftersom de kan se ganska olika ut. Det visade sig att det faktiskt bara är två olika varianter, men å andra sidan har de många olika skepnader beroende på hur långt i utvecklingen de kommit. En dubbel variant och så en med den klassiska droppformen som slår ut tre små vingar i solen. 

Dubbel variant

...som ser ut så här uppifrån
Den vanligaste snödroppen hos mig
Samma snödroppe uppifrån
Idag har jag dessutom - i ett plötsligt anfall av galantofili - av en väninna på landet tiggt mig till vad jag från Instabilder trodde var en annorlunda snödroppe men som på plats visade sig vara snöklockor. En fantastisk matta av klockor där det inte ens märktes att jag knyckte med mig två stora ruggar. Här hemma satte jag dem lite glest på olika ställen med förhoppningen att de snabbt förökar sig och bildar nya ruggar!



Det här går ju galant - fast att det inte är snödroppar :-)
På plats här hemma - inte så vackert just nu, men nästa år blir det spännande att se vad som kommer upp!

4 kommentarer:

  1. snöklockor är fantastiska, blir fina gröna ruggar av dom efter blomning med, om inte de onämnbara äter upp dom!

    SvaraRadera
  2. Kul att du fick gräva! De brukar etablera sig rätt och sprider sig sen med frön också. Om 5 år kommer de ha blivit många fler :) Jo jag älskar dem...

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera
  3. Så fina. Vilken lycka att få stoppa ned spaden där :)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  4. Så fina. Vilken lycka att få stoppa ned spaden där :)
    Ha det bäst!

    SvaraRadera