måndag 2 januari 2017

Nytt år, nya tag!

Två dagar in på det nya året fortsätter mitt lata jullov där dagarna rinner iväg och inte mycket blir gjort. Antagligen väldigt nyttigt för ett "busy bee" som jag - resten av året är jag ju alltid ute i trädgården eller håller på med något annat projekt när jag väl är hemma och ledig. Men trädgårdströttheten slog till en bra bit innan jul och jag har verkligen njutit av att mest vara inomhus och mysa. 

På nyårsafton fick jag dock lite trädgårdslängtan tillbaka, när jag var ute och hämtade material till bordsdekorationerna som jag skulle ha med mig till nyårsfesten vi var bjudna på. Här i Malmö har vi ju haft en varm jul och nyår och det fanns ganska mycket grönt att plocka. Murgrönan är ju en basvara i sammanhanget, men även blad från alunrot, daggkåpa, kronärtskocka och skuggröna åkte med. Tillsammans med två buntar ICA-rosor och några knyckta julrosor från tidigare köpta plantor blev det riktigt maffiga blomsteruppsättningar. 


...och jag fick som sagt lite trädgårdsfeeling, så idag när solen sken var jag ute någon timme eller två och klippte och rensade lite. Förmodligen hinner längtan till trädgården komma tillbaka fullt ut lagom till vårens ankomst. Precis som vanligt... Men just nu är det soffläge igen - och det är lustigt så mycket bättre det känns efter lite utomhusaktivitet...:-) 

4 kommentarer:

  1. Tjusiga dekorationer! Helt perfekt när man bara kan springa ut och hämta. Hade också ett milt nyår och tänjde en bukett vita tulpaner rätt bra tillsammans med vita hyacinter. Inte så mycket trädgårdsenergi här heller.
    God fortsättning
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Underbara arrangemang :) Stommen brukar bli av sånt jag plockar ute här också. Dagar när jag inte kommer ut alls brukar det klia i mig framåt 3 på eftermiddagen. Igår körde jag kompostkvarnen några timmar såpass att jag behövde strecha. Men vad gör det när solen lyser så fint.

    Njut av vilan! Kram

    SvaraRadera
  3. Ja, nog är det märkligt det där med trädgårdslängtan. Den kommer nästan precis som om den vore schemalagd i kroppen, så här runt nyår. Fina bordsarrangemang du gjorde!
    God fortsättning på 2017!

    SvaraRadera
  4. Snyggt arrangemang! Här är trädgårdslängtan ungefär detsamma, men det brukar ju ordna sig framåt mars... ;)
    Kram Kristina

    SvaraRadera