fredag 20 januari 2017

Blommig Fredag - jag längtar...

Ja, längta kan man ju inte låta bli så här års, även om jag försöker intala mig att det inte är tillåtet förrän efter sportlovet. Och ska man ändå längta kan man ju i alla fall göra det till en av de tidigaste trädgårdsfröjderna, så slipper man längta så länge :-) Jag pratar förstås om en av mina absoluta vårfavoriter - penséerna! 



I fjol fick jag en ny favorit i den varmlila 'Ruffles'-pensén som blev jättestor och höll hur länge som helst. Frampå sommaren lyckades jag ta en del frön som jag tänker så så snart andan faller på (den verkar dock inte falla jättesnabbt verkar det som...). Jag är ganska förberedd på att det kommer upp något annat i år, men det är roligt att testa!

...och som vanligt kommer jag att försöka hitta min första favoritsort, i lila-vit-rosa toner.



Mer längtan finns på länken:



10 kommentarer:

  1. Fina bilder. Vackra kärl också. Brukar hålla mig till de med små blommor i milda toner men det kanske är dags att dra på med lite mer vågade färger och större storlek på blomman.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Vilka otroligt vackra penséer! De är inte några lågprisvarianter från Ica ;-)
    Snyggt att sätta dem i den avlånga zinklådan!

    SvaraRadera
  3. Så fina färger det var på dom blommorna.Dröjer inte så länge innan vi kan köpa dom igen.
    Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Tänk att man aldrig hittar penséer som är namnsatta utan bara i färger. Har försökt beskriva för handlarn en gång vad jag ville ha men då är det ju det där... Vad menar jag med hallonröd och om handlarn sen är man, förlåt fördomen men jag tänker på en särskild, så ser man oförståelsen breda ut sig. Jag går oftast därifrån med något annat. För de har inga namn penséerna :)

    Kort längtan är nog bäst och en som är lätt att uppfylla så man blir nöjd och glad.

    Trevlig helg! Carina

    SvaraRadera
  5. Åhhh, dina bilder gör mig smått sjuk av längtan!
    Vet att du har erfarenhet av att åka på Chelsea Flower Show. Tänkte kolla hur du brukar köpa biljett till själva mässan. Finns det någon fördel med att köpa via någon av de svenska återförsäljarna? Verkar ju bra mycket billigare att köpa direkt via engelska RHS, men det kanske är krångligare? Vore tacksam för lite bra tips!

    SvaraRadera
  6. Det finns nog knappast något "vårligare" än att sätta penseér och violer i krukor under våren. Det är verkligen "startskottet"!

    Och JA, vi längtar och vi får längta :)

    Kram

    SvaraRadera
  7. En härlig tid att längta till. Lycka till med sådden!
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  8. En attraktiv sort!
    Ja, disse gledessprederne er verd å lengte etter :) Snart er de her!

    SvaraRadera
  9. Vilken tur att dina två favoriter är så snygga ihop! De här rosalila köper jag också, färgen var ju dessutom en trendfärg förra säsongen. Jag brukar inte klara av att hålla mig till sportlovsregeln (och då har vi väl sportlov före Skåne), jag köper de första jag ser. Det klart man längtar, vårvintern är så trist.
    Sen tycker jag att det också är jätteroligt att kika in hos bloggarna och se vad alla har hittat på för kombinationer för säsongen.
    Kram
    Marta

    SvaraRadera