måndag 23 januari 2017

Frösortering

En stor rensning av mina frölådor ägde rum i helgen, då jag äntligen slängde gamla fröpåsar som antingen var tomma eller utgångna sedan mer än ett par år. Jag var till och med så principfast att jag sorterade bort helt oöppnade och någorlunda färska påsar som jag är helt säker på att jag inte kommer att så (fast det sved lite...).


Kontentan blev att jag faktiskt inte behöver köpa fler än 1-2 sorter eftersom jag har kvar av nästan alla de sorter som är oumbärliga. Sedan är det ju en annan sak att behov inte alltid är en relevant term i sammanhanget, men jag behöver i alla fall inte kasta mig på tangentbordet.

Eftersom vi i år på grund av utbyggnad ska massakrera delar av trädgården för andra gången på två år så kommer det inte heller att finnas den plats som brukar finnas (och som ändå alltid är för snål). Jag får därför sikta in mig mest på krukodling för favoritsommarblommorna. Just nu känns problemet med för många sådder dock avlägset, eftersom jag inte har det minsta sug efter att komma igång och så och pyssla...!

1 kommentar:

  1. Det var strongt att slänga gamla fröer. Nåt jag inte klarar ännu, men jag har kommit så långt att jag i alla fall kan kasta ut blomfröer och låta dom självså sig om dom vill på lite vildare mark. Ibland lyckas det. Sallats- och kålskvättar sår jag som babyleaves inomhus nu.
    Kan förstå att du inte är så pysselsugen när du går i utbyggnadstankar och dessutom kommer att få det tillstökat, men krukor är inte det sämsta heller.
    Kram Anette

    SvaraRadera