fredag 6 januari 2017

Holländska trädgårdar - Del 4: Het Bergje

Framåt eftermiddagen på vår intensiva trädgårdsdag i Holland i våras kom vi till Het Bergje, en "hemlig trädgård" bakom höga häckar och murar där Anneke och Joop huserade. Anneke var den som hjälpte mig att organisera denna roliga dag efter att jag hittat henne på nätet, men tyvärr var hon själv inte hemma denna dag. I stället visade Joop oss runt och det gick ju lika bra, eller som han själv sa: "Jag kan inte så många namn på växter men jag kan många historier!".


Denna trädgård låg skyddat inne i ett äldre villakvarter men soligt och det var tydligt att allt hade kommit längre här än i trädgårdarna vi redan hade besökt. Alla tulpaner var utslagna och vi frossade i underbara färger och former. Det fanns inte en gräsplätt i trädgården utan allt var gångar och rabatter och en vacker damm framför den generösa uteplatsen.


Inför denna resa hade vi bestämt oss för att avstå från Keukenhof som vi besökt tillsammans två gånger tidigare, till förmån för denna trädgårdsrunda som jag satte ihop. Det var en väldigt bra prioritering på alla sätt och hos Anneke och Joop fick vi dessutom nästan ändå Keukenhofkänsla för alla tulpaner och lökväxter!




Solen sken och värmde och Joop bjöd på fika på utomhusterrassen med denna utsikt - gissa om vi njöt!


På bordet stod en blomsterdekoration som Anneke hade gjort när hon var på kurs hos Marieke strax före vårt besök. Vårkänsla!


Tack för besöket och för den goda fikan!  

5 kommentarer:

  1. Åhh så jag har njutit av dina inlägg - har tagit upp fotona i storformat och slukat ALLT !!
    Precis vad man behöver den här tiden !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Så njutbara bilder och så bra gjort att sätta ihop en egen resa!
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ännu en underbar trädgård! Och nu förstår jag den privata touchen - vilken bra idé att skapa resan själv.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  4. Suckar längtansfullt. Vill också sitta i den trädgården och fika... Tänk att vi snart är framme vid den där skira vårgrönskan, just nu känns det ganska långt borta.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  5. Så vackert och lite lagom lös-släppt. Här snålade man inte på lökväxterna. Maffigt!
    //Helene

    SvaraRadera