tisdag 1 april 2014

Nya buxbomsrabatter

Jag vet. Man ska inte plantera buxbom i dessa tider av virus och annat skräp. Men när jag hittade 15 meter fin och färdig buxbomshäck som lagts ut på Blocket av någon som skulle bygga pool, kunde jag liksom inte låta bli. Jag tänker att buxbom som kommer från en privatträdgård i alla fall inte är besprutad för att dölja eventuell sjukdom.
 
Så i söndags morse var det bara att åka och hämta släp, köra och gräva upp hela häcken och lasta på den. Plantorna fyllde precis det stora släpet och det såg ut som ett helt hav av gröna bollar bakom bilen på väg hem.
 
 
 Och SEN började det riktiga slitjobbet :-). Bort med grässvål på hela ytan där de (snabbt inplanerade) nya rabatterna skulle vara, och sen en djupare ränna för själva häcken, där jag också blandade upp jorden med kompost. Som vanligt när man gräver i vår kompakta lerjord så dubbleras volymen på det uppgrävda och den eviga frågan uppkommer – vad ska man göra med all jord?
 
 
Gräsmatta?

Förra våren

Plantorna räckte nästan hela vägen runt som inramning till våra uppstammade idegransbollar. Gräset har varit så dåligt där och detta blev en bra lösning på problemet. Och så får jag en bra plats att sätta lite julrosor och annat kul som tål skugga lite bättre.
 
Vattningshjälp
 
  
Det är inte första gången jag planterar kantväxten på en rabatt före det som ska växa inne i rabatten och man behöver inte vara Einstein för att förstå att det inte är den idealiska ordningen. Men har man uppgrävda växter som behöver komma i marken, så har man...
 
Det börjar likna en slottsträdgård, sa min man framåt kvällen när jag var färdig (i dubbel bemärkelse). Jag kunde inte riktigt uttyda om det var en odelat positiv kommentar eller inte...
 
Kvar ligger nu ett berg av grässvålsbitar och jord på uppfarten men det får bli en annan dags projekt.




4 kommentarer:

  1. Vilken lycka att få tag på uppvuxna buxbomsplantor! Ser fantastiskt fint ut, håller med din make, lite slottsaktigt är det ju! Och det kan ju inte vara dåligt, eller hur:-) Blir spännande att se vad du ska plantera innanför kanten/ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Vilket fynd! Och varför ska man göra saker i rätt ordning när man kan göra det i orätt? Det har jag aldrig förstått ;) Det blev verkligen jättefint med buxbomskanten.

    Behöver/vill du ha en kulle i trädgården? Då kan du göra ta all uppgrävd gräsmatta. Vända upp och ner på den. Lägg några lager tidningar över. Sen jord. Sen plantera. Förslagsvis hasselört... Än så länge har jag tre kullar av gammal gräsmatta. En med hasselört, en med myskmadra och en med vintergröna. Ett tips bara.

    SvaraRadera
  3. Guud så snyggt så det blev - vilken lycka att få tag i en hel häck så där !
    Grattis !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Wow!! Där hade du tur! En hel uppväxt häck! Så snyggt det blev!/Susanne

    SvaraRadera