söndag 24 november 2013

Sådd av pionvallmo!

Pionvallmo är kanske den allra vackraste ettåringen, men det gäller att passa på att njuta för underbart är som bekant kort... Vilken tur att pionvallmon är vacker i flera stadier, både som knopp, utslagen och som frökapsel.

Pionvallmo Purple Peony i tre skepnader

I år har jag tagit fröer från tre olika pionvallmo i min trädgård som jag vill få på besök nästa år också; Purple Peony, Candy Floss och så en knallrosa sort som jag fått som frö från Isa med bloggen Isas trädgård. Får se om jag lyckas hålla mig till dessa tre, eller om jag faller för frestelsen att lägga till ytterligare sorter när vinterns inventering av vad frömarknaden har att erbjuda börjar om några månader...

 
Pionvallmo (Isas) bland pionblad
Candy Floss under äppelträdet

Purple peony på väg att slå ut

Vallmo kan sås på hösten eller våren och idag har jag strösslat ut en del fröer på platser där jag vill ha dem. Jag brukar också förså vallmo på våren och sedan plantera ut, och det funkar faktiskt bra trots att det brukar sägas att vallmo inte gillar detta.

Glamorösa fröpåsar av melittafilter

Årets stora hit i vallmoväg var Purple peony - jättestor med en underbar skimrande purpurfärg. Jag hoppas att mina egna insamlade fröer kan ge upphov till lika fina plantor nästa år. I år lärde jag mig att det är viktigt att ge dem plats att växa, pionvallmorna Candy Floss och Isas sort stod trängre och blev inte lika stora.

Kortlivad juniprimadonna

Till sommaren tror jag att jag också ska försöka få några pionvallmor att växa i kruka - det har jag sett på Chelsea Flower Show och det var magnifikt!

2 kommentarer:

  1. Åhh vilka vackra bilder på dina pionvallmon !
    Hoppas mina blir lika fina som dina till sommaren !
    Bra tips att så dom i kruka, det kan man göra tidigt i växthuset.
    Klart vi måste ses till sommaren ... skulle vilja se din vackra trädgård och växthus !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Hej Isa! Om du vill kan jag skicka fröer även från Purple peony, den var verkligen helt underbar! Och alla mina plantor i år var försådda tidig vår och utplanterade, så det lär väl funka nästa år också!
    Hör av dig om du har vägarna förbi Malmö!
    Kram/Elin

    SvaraRadera