söndag 10 november 2013

Eftersläntrare

Hu, vilken regnig helg vi har! Som tur är kom jag ut en liten stund i trädgården i går förmiddag under uppehåll och tankade lite frisk luft och den minutkorta solglimt som bjöds. Trots att trädgården ser allt brunare och tristare ut från avstånd, finns det fortfarande en och annan blomma som kämpar på. På grund av den svala temperaturen håller blommorna också jättelänge och på nära håll är de lika fina som under högsäsong. Här är några av dyrgriparna som sticker upp under det allt tjockare lövtäcket (hela gatans löv hamnar visst hos oss i år...).

Stjärnflocka
Digitalis självsådd

Ännu ej utslagen (kommer den hinna?) solhatt

Rosor tillhör väl de som blommar allra sist på säsongen. Jag vet inte om det är en slump men hos mig är det just de vita som blommar längst. Rosen nedan, Claire Austin, tillhör inte mina favoriter eftersom den blir så skräpig även när den är som bäst, men så här i november är allt förlåtet...

Ros Claire Austin
...och så plockade jag in en bukett ranunkler och satte i vas. Haha, bara skojar, dessa är från Mobiliablommor i Malmö.

Vita ranunkler - så vackert...

2 kommentarer:

  1. Beautiful photos!
    Have a nice monday! RW & SK

    SvaraRadera
  2. Satte nästan i halsen, innan jag såg att du skojade om ranunklerna. Det är min stora dröm att kunna ha fina ranunkler, men i vår torra sandjord funkar de inte alls. Vacker bukett!

    SvaraRadera