måndag 20 juni 2016

Pionvallmons tid

Nu får jag belöningen för att jag lät så många självsådder av pionvallmo stå kvar i min nya rabatt där egentligen ditflyttade (också självsådda) perennplantor skulle få etablera sig denna säsong. Perennerna har haft det lite tufft, för att uttrycka det milt, mellan det täta tulpanhavet i våras och de omfångsrika pionvallmoplantorna som nu dessutom sträcker sig mer än en meter upp i luften... MEN, nu blommar de ljuvliga vallmorna och perennerna kan ju få utrymme att växa till sig något annat år :-) 


De flesta av återbesökarna är av den ljuslila sorten 'Candy Floss', men så finns det även några uppstickare i mörkt vinrött och mörkare lilarosa (sannolikt varianter av 'Purple Peony' och 'Poppy Love') och så exakt en knallröd variant som jag inte har en aning om var den kommer från (även i fjol fick jag just en enda av denna sort, men den var jag extra noga med att plocka frökapslarna från).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar