söndag 17 november 2013

Vinterförberedelser i höstsol

Idag har det varit en perfekt höstdag - soligt, milt och vindstilla och det har varit helt underbart att vara utomhus! Eftersom hösten har varit så mild så har jag skjutit upp "Operation Vinterförvaring", men nu börjar det synas blå siffror i väderappen så jag har insett att det faktiskt är hög tid att flytta in citronträd och annat.

Lilla citronträdet på sommarplaceringen - foto från idag
Vi har varken garage eller frostfritt förråd så förra året köpte jag ett övervintringsväxthus i bubbelplast att ha inne i det stora växthuset (som är för stort för att hållas frostfritt). Det fungerade för mina citronträd, rosmarinen och en och annan udda planta. Däremot så dog alla chilipepparträd och av pelargonerna överlevde en ensam stackare medan övriga möglade... Jag förvarade också dahliaknölar därinne, men de ruttnade bort allesammans. Jag luskade snabbt ut två anledningar till det minst sagt mediokra resultatet. Dels var jag influensasjuk hela julledigheten (ja, jättekul) och var inte ute i växthuset och vädrade på tio dagar under en tid då det var ganska många plusgrader ute. Luftfuktigheten och värmen tog nog redan där kål på vissa plantor. Dels havererade på något sätt min termostat, eftersom jag kom ut någon gång senare i januari då den visade på noll grader utan att värmefläkten var igång.

Men i år går det nog bättre, så idag åkte bubbelplastväxthuset upp igen. Det är en ganska stor apparat att först flytta befintliga möbler och sen sätta upp växthusstativet och försöka trä bubbelplastöverdraget över det två meter höga stativet. När man är ensam. Särskilt som det visade sig att det stora citronträdet redan är lite för högt...

Stativet på plats
Nu ska bara denna rackaren på också...
Hmmm, tur att grenarna är böjliga...
När plasten väl var på flyttade jag in nerskurna pelargoner och övrigt  som ska få vintersemestra här. Chilipepparträden struntar jag i detta år, eftersom det är så lätt att så nya och eftersom de kräver högre temperatur än övriga plantor.

Citronträd, rosmarin, pelargoner, silverek, fransk dragon m.m.
Än så länge ganska gott om plats men värre blir det när det kommer frösådder också till våren!

Tur att de flesta av övriga familjemedlemmars trädgårdsprylar kan vinterförvaras mörkt och kallt:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar