tisdag 5 november 2013

Rabatterat


De senaste åren har jag grävt minst en ny och ganska stor rabatt varje sommarsäsong och varje gång har ambitionen varit att den ska bli färgstämd, symmetrisk, blomma hela säsongen, osv. Men vad gör man när man plötsligt har som en ny tom kanvas framför sig och samtidigt en massa plantor som man behöver plats för, både befintliga och sådana som man bara MÅSTE prova…? Och dessutom en hop gamla favoriter som man vill ha fler av… Lösningen blir att man kallar rabatten för en cottage-rabatt och så kan man friskt blanda och stoppa ner lite av varje.
Stora rabatten i månadsskiftet juni/juli
Stora rabatten sensommar 2013
När det gäller färgstämdheten så har jag i alla fall kommit så långt att jag inte har så mycket blommor i färgen orange (fast en och annan zinnia och ringblomma i brandgult har ändå passerat det ganska generösa nålsögat). 
Rabatt sydöst om huset - anlagd 2011

Samma rabatt från andra hållet och något senare på säsongen.
De klarrosa vallmorna till höger i bild kommer från
frö från snälla Isa med bloggen Isas Trädgård.
 
Jag har dessutom lyckats hålla en mindre rabatt bakom växthuset i enbart vitt, med krokus, tulpaner, allium, pioner, klematis, höstflox, digitalis, alunrot, funkia (här fuskar jag och klipper av de syrenfärgade blommorna), vidjehortensia och så några ettåringar som lejongap och zinnia.

Första säsongen med vita rabatten, i september.
 
I år har den lite negligerade framsidan av huset försetts med två nya rabatter på var sin sida om entrétrappan. Eftersom ”jorden” nästan uteslutande bestod av singel och ljusbeige lera, grävde jag (med lite hjälp) ur och körde bort alltihop och beställde ny jord som jag sedan skyfflade i. Eftersom jag ”råkade” beställa lite för mycket jord så utökades projektet en hel del, men mer om det en annan gång.

Utgrävd rabatt i väntan på ny jord
Den ena rabatten ska bli rosenrabatt kantad med buxbom (ett modigt val nuförtiden, jag vet), men inte heller här kunde jag hålla mig från att peta ner lite självsådda perennplantor av rudbeckia och daggkåpa som jag flyttat från andra ställen. I ena änden av rabatten står ett gammalt döende äppelträd som har klematis och en klätterros planterad kring sig. Även favoriten pion fick en plats, och så blev det vips lite virrvarr här också.
Blivande rosenrabatt med jord men ännu (nästan) utan rosor
Den andra rabatten består än så länge bara av några äldre hortensiabuskar som jag räddade från singelleran och planterade ner igen i den nya jorden samt några alunrot (eller säger man alunrötter…?) som är tänkta att bilda rabattkant hela vägen. Givetvis inte likadana alunrot utan så många olika sorter som möjligt. Man vill ju inte plötsligt bli stilren…

 

4 kommentarer:

  1. Hej Elin !

    Välkommen till bloggvärlden, så roligt att du också börjat blogga !!
    Jättekul att se bilder från din vackra trädgård - önskar att det växte så där frodigt i rabatten runt huset hos mig som det gör hos dig. Har också den där besvärliga lerjorden - i sommar har den varit stenhård när det knappt har regnat alls. Smart att gräva ur den och ersätta med ny !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa
    PS. Du får gärna visa bilder från ditt vackra växthus !DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Isa!
      Tack för att du tar dig tid att kommentera! Min rabattjord har nog blivit bättre efter hand då jag har lagt ut ganska mycket gräsklipp några år och vid ett tillfälle har jag varit superambitiös och kört hem två släpvagnar med hästgödsel. Är själv förvånad att det växer så bra, men å andra sidan har jag mycket växter som gillar lerjord, som rosor och pioner (vilken tur att favvis-blommorna gillar just min jord!).
      Jag ska absolut visa lite bilder från växthuset framöver och nästa sommar kommer det också att vara med i ett tidningsreportage (inte helt säker på vilken tidning det blir än).
      Ha en trevlig helg!
      Kram/Elin

      Radera
  2. Haha... ..känner igen din beskrivning på pricken. Bland mitt vita smyger nuförtiden oftast ner lite ljust blå och gula nyanser. Helt enkelt för det blir lättare och jag känner att det allt som oftast tillför något till det vita. Din cottagerabatt i början kändes fantastiskt harmonisk tänker jag! De andra också. Är du säker på att det inte bara är ett anfall av hård självkritik som satt in?

    Ha en fin helg! /Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina! Tack för snälla ord - det är nog lite självkritik men inte så mycket mot resultatet utan mot att jag trots goda föresatser inte kan hålla mig ifrån att blanda friskt! :-) Men å andra sidan - jag gillar ju det maximalistiska så "why fight it"...?
      Trevlig helg!
      /Elin

      Radera