fredag 14 augusti 2015

Svårt med stockrosor

Jag vet inte riktigt hur många försök till jag ska göra innan jag ger upp drömmen om stockrosor...:-( 

Hittills har det alltid slutat i rost och bladavfall långt innan blommorna kommer. I våras köpte jag fyra nya persikofärgade (enligt plantetiketten) stockrosplantor i Holland som jag för säkerhets skull satte i en stor zinkbalja med ny jord. Men det är bara att konstatera att de helt enkelt inte vill - de flesta blad har fallit av och även om någon stängel faktiskt blommar nu (i rosa...hmmm) så ser de inte så kul ut. 

För lite sol och för tung jord är min gissning, för uppe vid sommarstugan funkar det hur bra som helst.
Närbild tagen i en mycket gynnsam vinkel...

5 kommentarer:

  1. Vilken snygging!
    Jag lyckas inte med stockrosor men det är nog dags att prova igen.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  2. Men vilken sötnos! Jag har försökt med stockrosor ett antal gånger, de vill sällan eller aldrig. Förutom de gula som jag haft i ganska många år nu. Bara för att jag inte gillar gult, men nu har jag faktiskt börjat uppskatta dem.

    SvaraRadera
  3. Jeg har igennem en halv snes år også forgæves forsøgt med stokroser, og først i år er det lykkedes
    med ferskenfarvede, hvis frø jeg har købt i USA. jeg nævner det, fordi det er min erfaring med en masse andre frø, jeg jævnligt har købt derovre, at planterne, der kommer ud af det, er mere robuste end deres europæiske slægtninge. Til gengæld kan man så spørge sig, hvad de mon gør ved de frø ..... ?

    Mine successer i år står også i mager sandjord uden gødning og indtil nu uden rustangreb. Det siges jo, at disse angreb skyldes fugt, men jeg har også hørt nogen (afdøde Anne Just, som skabte Haven i Hune i Vestjylland ?) sige i en fjernsynsudsendelse, at rusten kommer, hvis der er æbletræer i nærheden. Om det har noget på sig, ved jeg ikke. Der er hverken flere eller færre æbetræer i nærheden, end der plejer at være.
    Hvorom alting er: Jeg er kisteglad for mine ferskenfarvede darlings i år.

    Happy Gardening
    Jytte
    www.danishknitdesign.com

    SvaraRadera
  4. Underbart vackert med alla frökapslar från vallmohavet och den dubbla stockrosen är helt underbar med eller utan rost. Mina får också alltid rost och man får hela tiden klippa bort fula blad - inge roligt alls.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  5. Får också rost på mina. Lite skugga och mycket vatten ger mindre angrepp.
    Kram Kristina

    SvaraRadera