tisdag 30 maj 2017

Allium i massor!


I år har jag fler allium än någonsin och just nu blommar den första vågen som bäst! De vanliga 'Purple Sensation' och 'Gladiator' är först ut, och snart kommer även 'Mount Everest' och 'Christophii' (stäpplök). Den härligt kompakta 'Ambassador' är ganska sen och sist men knappast minst brukar den jättelika 'Globemaster' vara.


Nackdelen med de täta alliumplanteringarna som jag har på vissa ställen är såklart att bladen kväver andra växter på samma plats, men när de växt till sig några år så brukar de klara av att ta sig igenom djungeln av vissnande alliumblad.


Det är faktiskt ganska fantastiskt att dessa vackra skapelser snällt kommer igen år efter år och till och med förökar sig! 

7 kommentarer:

  1. Snyggt! Gillar också allium. Jag har gjort en liten "installation" med runda former i en rabatt och funderar på sätta "Globemaster" där. Har inte de förut. Är de också låpnglivade? Vad är det för sort på den understa bilden?
    //Helene

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tror det är Gladiator! Globemaster kommer igen hos mig men blir mycket mindre. Kram Elin

      Radera
  2. ÅÅÅH vad härligt! Så vackert!
    /Kitty

    SvaraRadera
  3. Har också Allium, men i kruka. De har faktiskt återkommit flera år nu till min stora glädje. De, på håll, svävande bollarna är fantastiska.

    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Supersnyggt! Allium är väldigt dekorativt tycker jag minsann. Och det ser fantastiskt fint ut i din trädgård.
    Allt gott!

    SvaraRadera
  5. Så himla fint med allla alliumbollar i din trädgård. Själv väntar jag spänt på att Ambassador ska börja blomma i cirkeln. Hoppas det sker snart för i fredags kom sommarblommorna. Ha de fint och kram

    SvaraRadera