måndag 22 februari 2016

Tulpanlängtan

Nu sticker det upp tulpanknoppar lite överallt i trädgården, som en förhandsvisning av vad som ska komma. Min stora odlingslåda där jag i höstas fyllde på nästan lika många lökar som jag stoppade ner året innan verkar nästan bli överfull med tulpaner, att döma av det som sticker upp. I helgen pudrade jag över lite benmjöl på dessa och alla andra lökväxter i trädgården, i förhoppningen att det ska nå ner till lökarna och hjälpa dem på traven...

Men det är ännu länge till explosionen, när det plötsligt känns som om det blommar överallt och samtidigt. Jag vet att Skåne har kommit längre än många andra delar av landet, men det känns verkligen som om våren står och stampar. Även tiden verkar stå still - jag vill ha mars, värme och vår NU!


5 kommentarer:

  1. Vilken underbar bild!En bild som får mig att le OCH längta. Snart är vi där,snart 💚

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar bild!En bild som får mig att le OCH längta. Snart är vi där,snart 💚

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig vårkänsla i den bilden! Visst längtar man sig galen just nu. Vi har fortfarande rätt kallt och snö, men tittar man noga så ser man faktiskt lite gröna toppar som sticker upp ur jorden.
    Ha det gott!
    Titti

    SvaraRadera
  4. Här snöar det även idag... Men jag lever på hoppet och längtan! Ska bli roligt att se dina bilder sedan när explosionen sker! :)
    /Kitty

    SvaraRadera
  5. Värsta perioden på året, när vintern inte släpper taget. Jag har fullt upp med att hålla depressionen ifrån mig. Som tur är har de 10-pack tulpaner på Lidl för en billig peng. Just nu har jag en bukett dubbla vaniljfärgade och en annan dubbla ljusrosa strimmiga. Och så ditt foto förstås... Mycket läcker färgskala. Lyckliga du som slipper rådjur och kan frossa!
    Kram
    Marta

    SvaraRadera