söndag 1 december 2013

Slut på chilisäsongen

Chilipeppar 'Jamaican Bell', 'Omnicolor' och 'Korean Hot'
Igår rök de sista chiliplantorna som jag har haft nere i källaren under växtbelysning, men innan jag slängde dem plockade jag givetvis av de sista chilifrukterna. De ligger nu här bredvid mig och inspirerar till detta inlägg.


Chilipeppar är en så vacker frukt med den intensivt röda färgen och det blanka skalet - väldigt fint att bara ha framme i en skål. Med tanke på hur många frukter varje planta producerar är det också fullt möjligt att slösa med dem.

Någon av höstens skördar
Både i fjol och i år har jag haft tre olika sorter, samtliga frösådda från frö som jag tog föregående år. Det är faktiskt ett äkta mirakel att det lilla fröet på en säsong kan ge dessa stora plantor med ett sådant överflöd av frukt.

Chilihörnan 2012

Sorterna syns på översta bilden och är från vänster: 'Jamaican Bell' (mildast), 'Omnicolor' (hetast) och 'Korean Hot' (medium). Nästa år vill jag nog prova någon ny sort, kanske någon gul och lite mildare. Förslag?

I våras var jag strikt och sparade bara de bästa två plantorna av varje sort, för att jag inte skulle få så många. Resten gav jag bort och några skrangliga rackare hamnade på undantag bakom växthuset där de fick stå i sina alldeles för små mjölkkartongkrukor utan någon som helst omsorg. Under sommaren märkte jag att jag tydligen hade blandat ihop plantorna för plötsligt hade jag fyra Omnicolorplantor men ingen Jamaican Bell. Eftersom just detta är favoritsorten drog jag fram den bästa (minst dåliga) av skräpplantorna och fjäskade rejält med ny kruka och jord och en mer framskjutande placering. Jag ville få fram i alla fall en enda frukt att ta frö av inför nästa år, och för ungefär en vecka sedan kunde jag från plantan i källaren plocka den första riktigt mörkröda, som nu är tömd på sina frön. 2014 är räddat! :-)

1 kommentar:

  1. Så bra att du fick fram frön.
    Köpte någon okänd sorts chili på torget i Sjöbo och har torkat frukter. De är fulla med frön, så jag har sparat en omgång och ska försöka så själv till våren. Hoppas att de blir lika bra som dem jag köpte. Har du provat att odla utomhus?
    Ska lägga Jamaican Bell på minnet, för jag vill gärna ha en mildare sort också.

    SvaraRadera