måndag 4 september 2017

Rödkvanne


För sex år sedan var jag på en trädgårdsmässa i Ängelholm och föll som en fura för den supercoola rödkvannen, 'Angelica gigas', som jag då såg för första gången. Sedan dess har jag gjort många försök att få in den i min egen trädgård, sått fröer och köpt färdiga småplantor över nätet - men har aldrig lyckats och gav väl efter hand upp. Men i våras hittade jag stora plantor i kruka på Malmö Garden Show och slog till på de tre sista exemplaren efter lite prutande under mässans sista kvart.

Nu har de blommat underbart sedan någon månad och jag väntar nu på mogna fröer som jag ska så direkt (har läst att de blir gamla väldigt fort) och försöka få nya plantor till nästa år. 


Så här såg plantorna som jag föll för 2011 ut:



8 kommentarer:

  1. De är ju bara så ursnygga! Här kämpas det också med att få nån stackars planta att trivas. Frösådder har gått åt pipan och senaste inköpta plantan från Rosendals trädgård verkar ha kolat vippen i skuggan av en strävsolros som behagade bli gigantisk.
    Grattis till dina fina! Jag är inte alls avis och ibland ljuger jag:D
    /Anette

    SvaraRadera
  2. Håller med om den är ursnygg. Har inte lyckats så dem heller men fick en planta en gång. Skulle gärna vilja ha den igen för den är så ståtlig och passar med allt.
    //Helene

    SvaraRadera
  3. Superfina! De skulle gärna få flytta in hos mig, vilken dag som helst. Om de bara ville, men jag tycker också att de är svårflirtade :(
    Kram
    K

    SvaraRadera
  4. Ursnygga! Håller tummarna att de vill stanna hos dig:).

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  5. Supersnygga! Min syster hojtade just om sin rödkvanne härom dagen. Hon är så lycklig över den😊Jag har ingen...de har lyckats vara slut varje gång jag varit på jakt.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Förstår verkligen att du föll pladask, så snygg!!

    SvaraRadera
  7. Your blog was absolutely fantastic!
    Great deal of great information & this can be useful some or maybe the other way.
    Keep updating your blog,anticipating to get more detailed contents.
    หนังออนไลน์

    SvaraRadera
  8. De är ju tvååriga men min kommer för tredje året nu😀😀

    SvaraRadera