onsdag 30 augusti 2017

Zinnia lite överallt


Zinnian är numera fast rotad i min permanenta besättning sommarblommor och det handlar mest om vilka sorter och hur många plantor jag får plats med. Drömmen är en "Cutting Garden" i full sol där zinnior och andra favoritannueller kan få ersätta överblommade tulpaner framåt försommaren. 

Eftersom jag fortfarande delar trädgård med fyra herrar och inte har ensam rösträtt så får jag vänta på blomstergården, men har istället "offrat" delar av köksträdgården till förmån för blommor som zinnia, dahlia och luktärter. Vissa zinniaplantor har också åkt ut i mer glesbefolkade delar av de vanliga rabatterna i en mycket ostrukturerad planering (jag intalar mig att det är "cottage garden-stil").


Årets sorter är: Queen Lime Red och Envy (bilden ovan), Zinderella Lilac (bilden nedan), Cupcakes Pink Shades (längst ned), Giant Wine Bouquet och Green Apple. Bara sex sorter innebär någon form av återhållsamhet i min värld där jag alltid vill prova nytt, men jag tror att det blir fler nästa år (Jag följer "Floret Flower" på Insta, vilket inte är helt ofarligt...).



5 kommentarer:

  1. Älskar också Zinnia. Den är min favoritsommarblomma, tillsammans med rosenskära. Sår den varje år. Så många vackra du har. De är riktigt bra snittblommor också. Sex sorter är väl ganska mycket men en bit kvar till din dröm.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. They are soooo very wonderful. Love them and have them too.
    Happy gardening and all my best from Austria
    Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Så himla fina! Jag håller tummarna för att du snart får din snittblomsodling. Lite tålamod bara...
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Jag lyckades med Zinnior för första gången iår, sådde visserligen bara en sort. Nästa år blir det flera sorter, dina är helt fantastiska. Fast jag är lite besviken på att de står så kort tid i vas, ute är de fina så mycket längre. /Lotta

    SvaraRadera
  5. Zinnia är min absoluta favoritblomma, min mamma lyckas fantastiskt, men inte jag. Jag bara dräglar över dina bilder.
    Visst var det utbyggnad av huset på g hos er? Det måste ha hänt en del?
    Hälsningar från Gbg,
    Marta

    SvaraRadera