söndag 23 april 2017

Sol, trädgård och trädgårdsvisning

Man kan ju inte vara annat än tacksam när Hen Som Planerar Vädret schemalägger två soliga dagar på helgen mitt bland vardagarnas regnrusk. Trots måttliga temperaturer har det därför varit en underbar trädgårdshelg, både i min egen trädgård och under dagens trädgårdsvisning på Österlen, i Olas Trädgård

Lunds Trädgårdssällskap arrangerade och Karolina på Länsmansgårdens design guidade i denna snart 100-åriga trädgård på över tre tunnland, skapad med kärlek, inspiration och slit av Ola på 1920-talet och framåt. Just nu dominerade julrosorna och ramslöken, i vad Claus Dalby skulle kalla industriella mängder



Ramslöken är inplanterad i ett senare skede, och finns numera överallt. Otroligt snyggt med de tydligt avgränsade täta ramslöksmattorna som fanns lite varstans. Här nedan kring den gigantiska stubben av gårdens gamla vårdträd .



Kring spegeldammen växte massor av julrosor, inringade av jätteträd och olika buxbomsformationer - mycket snyggt.



Det vintergröna stod verkligen i fokus i denna trädgård, med oräkneliga sorter av buxbom, idegran och andra strukturväxter som murgröna. Gräsytorna var, enligt Karolina som guidade, ett olycksfall i arbetet av en tidigare ägare men även om jag inser att klippningen måste vara ett jättejobb så är det väldigt elegant med klippta gräsgångar mellan trädgårdens olika element.



Det är fantastiskt att trädgården lever kvar så här ett sekel senare och en stor eloge till dagens ägare som sliter för att hålla trädgården i skick - stort tack för besöket!

4 kommentarer:

  1. Oh, hõw beautiful. So many Helleborus.

    SvaraRadera
  2. Sikken en dejlig have! Og tak fordi du delte dine indtryk med os andre. Det er sjældent en have får lov at overleve i så mange år, og man bliver så glad ved tanken om at skiftende ejere har haft blik for havens oprindelige kvaliteter.

    Hilsner fra Ulla

    SvaraRadera
  3. Har inte besökt trädgården, bara sett den på bild. En annorlunda trädgård och en annorlunda första ägare och anläggare.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  4. Jag skulle villa sitta bland julrosorna och bara dra in ljuvligheten i timmavis som katten min planterar sig bland nepetorna. Ramslöksmattan fantastisk, undrar vad som kommer sen i den rabatten? Det är väl lite så det ser ut i mitt huvud fast i mindre skala när jag tänker på min trädgård, men så får man vakan upp till den brutala verkligehten varje dag där det är glest både mellan julrosor, ramslök och buxbom. Frågan är om inte till och med penseerna frust denna morgon.
    Ljuvliga bilder!
    /Anette

    SvaraRadera