fredag 2 december 2016

Blommig Fredag - En charmör!

En av mina absoluta favoritväxter är lupinen, men tyvärr tror jag inte att den trivs hos mig. Den okontrollerade spridningen som man varnar för, förekommer i alla fall inte hos mig. Inte på långa vägar skulle jag vilja säga. Jag är glad om den enda plantan som brukar blomma kommer tillbaka, och det finns mer än ett lupinlik i rabatterna som jag försökt introducera under åren.  

Möjligen är det detta som bidrar till att jag så ofta fastnar för lupiner, både i planteringar och i naturen. Kanske den allra snyggaste är detta mästerverk, som också har fått namnet 'Masterpiece'. Vilken charmör - jag är helt såld!



Fler charmiga inlägg hittar du på länken nedan!



15 kommentarer:

  1. Jag dras oxå till den formen i trädgården. Dessa vackra spiror.
    Har i flera år försökt med de vita lupincharmörerna men de har inte klarat sig över vintern. Men förra året drog jag upp från frö och hoppas de klarar sig bättre. Håller tummarna :)

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Lupiner är jättevackra men med tanke på spridningsrisken har jag inte vågat ta in den i trädgården. Jag har sett att dom har slagit ner den med maskin längs vägarna för att bli av med den. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. En oväntad men vacker charmör. Såg den mörka på flera ställen på Chelsea floder show i England för två år sedan. Mycket vacker!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. En oväntad men vacker charmör. Såg den mörka på flera ställen på Chelsea floder show i England för två år sedan. Mycket vacker!!
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Risken för spridning verkar inte så stor, har samma erfarenhet som du. Har försökt med ljustgul röd, vinröd, alla misslyckades, trivdes inte alls. Men i sommar hade jag en vit som blommade för första gången.
    Trevlig helg/Marika

    SvaraRadera
  6. Spiror är vackra! Kanske de förädlade sorterna inte sprider sig lika vilt som de "vanliga" sorterna.
    /Kitty

    SvaraRadera
  7. En vansinnigt snygg färg måste jag säga. Sorterna är inte lika aggressiva i sin spridning, enligt min erfarenhet.
    //Helene

    SvaraRadera
  8. Härlig färg på lupinerna.

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  9. Ja, den er sjarmerende, og den sprer seg ikke hos meg heller-

    SvaraRadera
  10. Din är finfin men jag tycker det är tråkigt när de vanliga lupinerna tar över längs vägrenar och dikeskanter och tränger ut alla andra växter.
    Trevlig helg!
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Vacker sort du hittat :) Lupiner är svåra att etablera - kan man inte tro när man ser vägkanterna på försommaren. Det är något som ska finnas i jorden - har glömt vad :) Jag hade en rosa som länge stog stolt och ensam. Men sen efter några år så började den fröa... Och nu försöker jag dra alla fröplantor jag ser. Moderplantan har jag grävt upp. Men fröar de där namnsorterna framtagna för trädgård lika mycket?? Gör de inte det blir de inget problem tänker jag.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  12. :-) Nu blev det verkligen helt fel ;-) Sorry! /Charlotte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu försöker jag fundera ut vad det var som blev fel...? :-)
      Kram Elin

      Radera
  13. Vilken himla snygg färg på den lupinen! Jag har inga i min trädgård. Nöjer mig med att plocka i dikeskanterna. Fast...den här var ju ljuvlig...kanske ändå☺
    Kram Milla

    SvaraRadera
  14. Jag ser inte heller hur lupinen kan vara så farlig, hos mig dog den direkt. Din är otroligt läcker! Vilken färg!
    http://vardagsnjutning.blogspot.se/2016/12/en-reslig-och-valsmakande-charmor.html

    SvaraRadera