fredag 4 december 2015

Blommig Fredag - Rött är sött

Rött var länge min favoritfärg men när jag tänker efter så har jag mindre och mindre rött omkring mig ju äldre jag blir. Jag som förr kunde måla hela rum i djuprött, nöjer mig nu med accenter av rött och gärna i kombination med vitt (man bor ju inte granne med Danmark för intet!).

I trädgården har jag faktiskt i princip ingenting rött om man räknar bort sånt som kallas för rött men som egentligen är vinrött, rosa, brons m.m. Undantaget är de överlevande Apeldoorntulpanerna som har poppat upp lite varstans genom åren och som jag då har flyttat till "skogsremsan" på norrsidan. Där får de lysa upp på våren bäst de vill, i sällskap med gula syskon och blå förgätmigej.

Men det finns en röd trädgårdskomponent som jag verkligen inte vill vara utan. Trots sin färg innebär den inte stopptecken, utan snarare starttecknet för våren och jag blir lika glad varje år när de första dyker upp. Det handlar såklart om de knallröda huvudena på pionens första skott som så småningom övergår till mer djupröda och sparrisliknande vippor innan bladen och de riktiga blomknopparna kommer. Så här års, när det känns som om det har regnat oavbrutet i en vecka, är det härligt att veta att det bara är drygt en månad till det datum då jag hittade de första knopparna i våras. För rött är ju sött!



För länk till fler inlägg på temat hos Bland Rosor och Bladlöss, klicka här:



11 kommentarer:

  1. Jag älskar pioner och när de första skotten sticker upp på våren då blir längtan stor .

    Trevlig helg

    SvaraRadera
  2. Precis så känner jag det också. Fast väntan på pionskotten dröjer flera långa månader.
    Trevlig helg!
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Ja du vad vore trädgården utan dom tro Känns väldigt konstigt den tanken tanke.
    Ha en fin helg
    kram Meta

    SvaraRadera
  4. Ja, de er etterlengtede om våren! Kaller meg en "peonspotter"...

    SvaraRadera
  5. Härlig tolkning, startskottet för våren är det verkligen! Snart kan vi börja vårlängta, men först är det ljusfrossa och julstämning på schemat. :)
    Ha en fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  6. Ja, nu har vi den mysiga julen framför oss och sen vänder det. Pionens knoppar är verkligen underbara.

    Fina, fina kransar du knåpat ihop. Dem ska du vara stolt över.

    Kram
    Maria

    SvaraRadera
  7. Visst är de underbara, de där första röda små skotten som dyker upp. Och det som kommer sen är inte heller så dumt:-)
    Trevlig helg!
    Titti

    SvaraRadera
  8. De röda pionskotten är mycket efterlängtade! Och vackra!
    Trevlig helg!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera
  9. Ja det har du rett i. De røde pionskuddene er meget velkomne.

    SvaraRadera
  10. Finns det något som är mer efterlängtat än pionens skott?
    Näe, inte mycket...
    Men det finns väl inget som slår blomningen?

    Ha en skön fortsatt helg!

    Kram

    SvaraRadera
  11. En av de vackraste röda accenter man kan tänka sig. Spanar redan lite på en del frösådda arter som faktiskt visar sig nu. Hoppas att kanske någon av dem kan blomma i sommar :) Så jag tycker ditt var var jättebra.

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera