söndag 11 januari 2015

Vilken vacker vallmofrökapsel!

När jag besökte Claus Dalbys trädgård för snart två år sedan såg jag för första gången dessa vackra vallmofrökapslar men fick aldrig reda på vad det var för sort.
 
Bukett av blomsterkungen själv, herr Dalby

I år hittade jag vallmon (eller någon liknande) i Impectas sortiment, så i år ska den testas! Gissningsvis är blomman inte "the main attraction" eftersom den inte finns med på bilden, men den ska tydligen vara ljust rosa. Om jag orkar så ska jag vinterså fröerna, annars får det bli direktsådd längre fram i vår...
 
Polycephalum betyder gissningsvis ungefär "många huvuden"

 

4 kommentarer:

  1. Urläcker till buketter eller bara några i en vas. Skulle jag också kunna tänka mig.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  2. Det är så vackert med vallmons frökapslar och den här var särskilt vacker !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Såg också dessa i Impectas sortiment. Spännande!

    Ha det så gott i veckan
    Anette

    SvaraRadera
  4. Så cool! Har aldrig sett den innan, får bestämt hålla utkik.
    Kram Kristina

    SvaraRadera