tisdag 24 juni 2014

Pionvallmo behöver utrymme!

I går upptäckte jag att det blommade i min plastlåda med vintersådda pionvallmor. Alltså bland de plantor som blev över efter utplantering men som jag inte kommit till skott med att slänga. De har fått stå tätt, tätt ihop med minimalt med jord (och kärlek) och det är ett under att de har överlevt och nu till och med blommar.

Och titta så söta miniatyrblommorna är!


Så här stora blir de exemplar som planterats ut i rabatten. Tydligare kan det knappast visas att vallmon (liksom såklart de flesta andra växter) behöver utrymme för att kunna utvecklas fullt ut. Vallmon är sådd från frön som ursprungligen kommer från Isa på Isas Trädgård.


En annan vallmo som blommar nu är ättlingen till Candy Floss som jag tagit frön av flera år i rad. Jag kan inte riktigt säga att den ser ut som den gjorde från början (då var den lite mer rosa och fluffigare) men jag gillar den ändå!





1 kommentar:

  1. Vilka imponerande stora vallmo du har, vacker färg också! Visst betyder det mycket att varje växt får rejält med utrymme, det märker man när man ibland missar någon växt som blir kvar i krukor i växthuset. Så fort de kommer i jord så sätter de igång att växa så det knakar./ Kram Titti

    SvaraRadera