söndag 19 januari 2014

En spannjor...

...eller faktiskt två spannar jord (gammal ordvits som funkar bäst på skånska).


I fjol inrättade jag en lite mer permanent såplats i vår "verkstad" i källaren. Det är ett så långt ifrån pittoreskt rum man kan komma, men så skönt att slippa plocka fram och sen undan alla såtillbehör varje gång man ska så eller skola om plantor!

Samtidigt skaffade jag två stora hinkar (ca 10 liter) med lock från min ICA-butik, som jag förvarar såjord respektive planteringsjord i under de månader som sådder sker inomhus. Mycket mer praktiskt än att hålla på med otympliga jordpåsar och jag förstår inte att jag inte kommit på det tidigare. Bara att fylla på från storpåse då och då, och sen kan man ta med händerna eller skopa så mycket som man behöver. Jag brukar hålla krukor eller plugginsatser över spannen medan jag fyller dem, så trillar den jord som hamnar utanför direkt ner i spannen igen. Enkelt!

Idag kom årets första grodd upp, en chilipeppar Jamaican Bell som jag sådde förra helgen. Jag hade nästan gett upp hoppet om hela den sådden (som såddes med fjolårets såjord eftersom jag inte hade hunnit köpa någon ny) så i går sådde jag chili och paprika på nytt i ny såjord.

Årets kämpe!

2 kommentarer:

  1. Vilken smart idé! Måste nog skaffa mig 2 spanjorer jag med, för visst är det jobbigt med jordpåsarna. Blev så sugen på att börja så när jag läste ditt inlägg, men jag tror att jag väntar några veckor till./ Kram Titti

    SvaraRadera
  2. Smart idé Elin, det får nog flytta in några spanjorer här med !
    Åhh så härligt att se en liten grodd som kommer med hopp om en ny vår, precis vad man behöver nu !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera