fredag 31 januari 2014

Blommig fredag - Kärlek!

Kärlek från barnen på 40-årsdagen!

Jättesvårt och superlätt tema, på samma gång... Nästan allt i en älskad trädgård har ju med kärlek att göra. Men det finns inte något annat föremål eller skapelse i min trädgård som det ligger så mycket kärlek i som mitt växthus. Ja, egentligen är det ju inte bara mitt, för vi är fem i familjen, men man får nog ändå säga att det är mitt kärleksprojekt. Men från alla håll blev växthuset genomsyrat med kärlek från första stund.

Kärlek från min man som valde att se på det med mina ögon och förstod hur bra det skulle bli.

Kärlek från mig som planerade, researchade, ritade, letade, undersökte, sökte bygglov, projekterade och tänkte tusen och åter tusen tankar på alla detaljer.

Kärlek från mina barn som utan knot accepterade att deras fotbollsplan kortades av och blev enkelriktad... ("Inga skott mot växthuset!!!")

Kärlek från hela familjen som älskar att sitta och äta ute i växthuset.

Kärlek från alla de plantor som växt och frodats i det generösa växthusklimatet.

Älskar!

Äntligen bygglov!
 
Planering av stenläggning
 
...och nu tänker jag med kärlek på säsongen som ligger framför oss och längtar till den första vårfikan i växthuset bland frösådderna.

Här och här kan du läsa mer om växthuset!


http://www.blandrosorochbladloss.blogspot.se/2014/01/karlek.html
 
 

8 kommentarer:

  1. Wow! Vilket fint växthus ni har!
    Jag drömmer också om ett sådant, men har nog för liten trädgård.
    Trevlig helg! :)

    SvaraRadera
  2. Så vackert växthus.Önskar mitt såg ut så.
    Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  3. Det var mycket kärlek till ett växthus. fattar att det är så.
    ha en fin dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vissa kärlekar är lättare än andra att förstå! Ditt, ert, växthus är väldigt vackert punkt slut. Men den första bilden var så härligt charmig från barn som verkligen velat göra dig glad. Stensättningen - vad har ni valt för sten? Det såg så spännande ut på skissen.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carina! Vår stensättning är gjord med Bradstone från Starka (kopia av en klassisk engelsk stenmodell som vi faktiskt hade i vår lilla radhusträdgård i England när vi bodde där). Det är betongsten som är gjord så att den ska se ut som natursten, och det speciella är att man köper den i paket med ett antal av sex olika stenstorlekar som ska blandas. Det är ganska pilligt för man måste bestämma i förväg vilket mönster som ska läggas, för annars är det i princip omöjligt att få ihop - därav den märkliga "ritningen" på bilden ovan. Men det blir väldigt fint när det är lagt och färdigt!
      Kram
      Elin

      Radera
  5. Så vackert växthus!! En dröm som går i uppfyllelse...härligt. Det är kärlek som du skriver det.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Men vad vackert, sparade ner bilden på min dator så att jag kan ha den som inspiration när jag ska skaffa växthus. Tycker om att du har gjort en helvägg med tegel, det ger ett mer ombonat intryck :)
    Ha det gott!/Anna

    SvaraRadera