måndag 9 december 2013

Murgrönestaket

Murgröna - vackert
Vi har en hörntomt med cirka 70 meter staket som vetter ut mot gatorna. Staketet fanns när vi flyttade in och var (och är) diplomatiskt uttryckt "charmigt". Att byta ut det stod långt ned på listan när vi flyttade in så under åren har vi successivt uppmuntrat befintlig vildväxande murgröna att klättra på staketets utsida. Minst någon gång per år har jag lett och trätt rankor av murgrönan i sidled mot ett håll där staketet gapar tomt. På några ställen har jag satt sticklingar, men jag vet faktiskt inte hur just de har tagit sig.

I år, efter åtta år, så är den ena sidan nästan helt överväxt, och nu börjar jag inse att det behövs ansning i stället för tillväxt. För några veckor sedan kravlade jag på knä längs den ena gatsidan (nedersta bilden) och klippte murgrönan och grävde och slet upp rötter som hade fäst sig i trottoarens singel. Ett slitjobb, men oj så mycket snyggare och dessutom mycket lättare att räfsa bort löv efteråt.

Postlådan och husnummerskylten måste friklippas några gånger per år (bilden tagen efter stormen Sven i helgen)

'Före' till vänster och 'efter' till höger i bild

Vi har nu fått ett levande åretrunt-grönt staket som inte bara är snyggare än något man kan bygga, vi kan också peta bort "staketbyte" från to-do-listan. Och lägga till årlig murgröneklippning istället...:-)

2 kommentarer:

  1. WAOOO - vilken växtkraft !!
    Vilket härligt grönt staket ni har och så insynsskyddat också !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Det här tipset snor jag rakt av!!! Såååå snyggt, -och vintergrönt dessutom!!!
    Ha det gott!

    SvaraRadera