söndag 16 april 2017

Buxbom

Det finns inget som buxbom som kan hålla ihop en trädgård över året och jag är så glad att buxbomspesten hittills verkar ha hållit sig borta från min trädgård. 

I torsdags när vädret egentligen inte bjöd in till trädgårdstid, passade jag på att ansa de flesta av häckarna och kloten som ju mår bäst att klippas i mulet väder. Av rationalitetsskäl klipper jag allting med elektrisk häcksax så särskilt häckarna går ganska fort. Inte helt enligt skolboken men jag hade varken hunnit eller fysiskt orkat klippa med något mer manuellt. Kloten blir kanske inte helt sfäriska, men good enough för mig. Häckarna däremot blir ju väldigt raka och fina eftersom man kan klippa alla släta ytor i ett drag. 


3 kommentarer:

  1. Håller med om buxboms förträfflighet. Har också sluppit angrepp på mina. Klipper de runda manuellt för jag tycker det är lättare och de raka med maskin för att det är enklast där.
    //Helene

    SvaraRadera
  2. Om jag fattat rätt så har den lugnat sig och verkar inte öka längre. Det har tystnat i varje fall.

    När jag ser häckarna är jag så glad för alla sticklingar jag har på gång. Jag tar av mina egna buskar för att inte få in sjukdomar. Även om man klipper för hand blir det inte helt runt då måste man nog ha en form att trä över och det orkar jag inte.

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  3. Det er hyggeligt at kigge ind til dig, du min navnesøster på bloggen. Jeg holder også meget af buksbom, og de har præget haven gennem mange år.
    Venlig hilsen
    Jørn

    SvaraRadera