torsdag 6 juli 2017

Säsongsskifte


Så här på randen till semestern har trädgården gått över till en ny fas; när en del är överblommat och mycket måste klippas av eller ner. Jag får ofta en liten trädgårdsdipp då, och upplever trädgårdsarbetet som ett "måste" mer än vanligt.

Men det har varit en underbar vår och försommar i trädgården. Bloggen har lidit till förmån för Instagram, men här kommer lite godbitar från blomsterhavet de senaste veckorna.

Allium 'Ambassador' bland pion 'Festiva Maxima', ros 'Scepter'd Isle' och en okänd klematis.


Klätterhortensian tog många år att komma igång, men nu har den satt fart!


 Mitt i alltihop firade vi midsommar på Bjäre, med traditionell kransbindning.


Hemma har luktärterna sprutat ut blommor de senaste veckorna, vilket har betytt många doftbomb-buketter!


Hostorna i vita rabatten tog sig till slut igenom filten av alliumblad...


Nu pågår skövling av daggkåpa, näva och stjärnflocka, för att få nya fina blad till efter semestern. Juli är en mellanperiod för trädgården hos mig så nu ska jag njuta av sommaren och invänta sensommaren :-)

4 kommentarer:

  1. Skövlingsprocessen ska igång här också, eller snarare fas 2. Aklejornas fröställningar har jag redan reducerat till kontrollerad nivå. Luktärtorna var så fina i sina färger. De har jag inte lyckats med i år heller :)

    Ha en härlig semester! Carina

    SvaraRadera
  2. Njuter av dina fina bilder och allt vackert. Ljuvlig pastell på luktärtorna och genomtänkt kombo med pion vitkantad hosta och alliumbollar. Kommer att sno den idén:D
    Känner igen mig i trädgårdströttheten nu, men är i alla fall i hygglig fas med nerklippningen så jag slipper för många frösådder. Så är det inte alla år. Gläder mig åt bladvädret och att allt inte torkat bort som i fjol.
    Ha det så gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Allium 'Ambassador' är verkligen ståtlig. Vad är det för stora formklippta bollar på kort stam du har på bild 3? Jätteläckra när de har den storleken.
    //Helene

    SvaraRadera