tisdag 27 september 2016

Massor av lökar


Då har man slagit nytt rekord i lökköp igen... I år nosade jag upp en holländsk leverantör med billigare priser ju mer man köper, och organiserade ett gemensamt inköp med vänner och bekanta. Problemet när man upplever att det är nästan gratis är såklart att man bortser från det faktum att alla lökarna också måste komma under jord. 

Eftersom rabatterna börjar bli ganska fulla med lökar vid det här laget är det svårt att sätta nya utan att samtidigt gräva upp, eller ännu värre halvera, de befintliga. Jag gör så gott jag kan, men ganska många hamnar istället i kruka eller i mina "cutting garden"-lådor. 



Nästa säsong blir det två hela odlingslådor fulla med blandad kompott. En med bara nya lökar (bilden ovanför), och en som bara har lökar som har överlevt från förra året. Ska bli spännande att se hur många som kommer tillbaka, av tulpanerna på bilden högst upp.

8 kommentarer:

  1. Det är ju det där med om tulpanerna kommer tillbaka eller inte... Ibland tror jag att det är lite överdrivet att de inte kommer tillbax! Jag tycker att de flesta av mina kommer år efter år. Trots att det är nya sorter. Kul att se hur det blir sen!

    Jag har oxå beställt och grävt ner en omgång och alldeles nyss tryckte jag på knappen till Bulbs ;)

    Ha det gott!

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Cutting garden, den idén snor jag! Fast jag hade ju bestämt mig för att inte köpa lök i år, rådjuren börjar bli så feta... :)

    SvaraRadera
  3. Du milde, vilken lökfest det ska bli hos dig! Och jag som inte satt en endaste en ännu. Det är ju växter i vägen överallt fortfarande, ruskigt torrt och annat att tänka på. Hittar alltid ursäkter, men så får jag minsann gå här och sukta utan tulpanfrossa till våren.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar inställning! De halverade lökarna och känslan av att gräva upp fler än jag får ner... Det är bekant läsning. Så en cutting garden låter som en bra idé. Jag tror att tulpanerna kommer överleva väldigt bra i lådorna. Jag har märkt att där de växer magert och torrt på sommaren så lever och blommar de länge, länge :)

    Kram, Carina

    SvaraRadera
  5. Waaooo - så maffig blomning det kommer att bli hos dig till våren !
    Inspirerande !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  6. Har hållit mig ännu men du frestar. När jag köper gör jag som du, beställer massor från Holland. Men dom du säger, de ska ju ner också, någonstans.
    //Helene

    SvaraRadera
  7. Kommer att blomma helt fantastiskt till våren, inte minst i lådorna. :)
    Dina fina höstflox är nu planterade i Spaljérabatten, tror de kommer att matcha rosén Moonlight fint så här års nästa år.
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  8. Hjälp, det där kommer att bli häftigt!
    Kram
    Katarina

    SvaraRadera