måndag 8 september 2014

Årstidsförvirring

Så härligt det är när den pågående brittsommaren får vissa växter att tro att det är vår igen!

Under en liten runda i trädgården i helgen hittade jag dessa årstidsförvirrade plantor, som ju faktiskt gläder så mycket mer just nu än de hade gjort som en del av blomningsexplosionen när de "borde" ha blommat.


Jag försöker klura ut i fall dessa fingerborgsblommor är senare skott på plantor som redan blommat en gång, eller om det är en förstagångsblomning. Oavsett så är de väldigt söta - särskilt mot lavendeln som också fått förnyad energi och blommar igen.


Pionvallmo hittar jag fortfarande små eftersläntrare av runt om i trädgården, men frågan är om inte detta är den allra sista?


Det största överraskningen är ändå att jag kommer att få en andra skörd av bondbönor på plantor som skördades redan i juni/juli. Det kanske är fullt normalt, men jag har alltid slängt plantorna på komposten så snart jag skördat första gången. Denna gång var jag lite sent ute och såg därför de nya skotten med små blommor på, och chansade på att behålla dem ett tag till. Vilken tur!

2 kommentarer:

  1. Hoppa, vilken tur att du inte slängde bönplantorna. Jag såg blommande vårvivor (!) I en trädgård jag besökte i helgen som gick...
    Kram Kristina

    SvaraRadera
    Svar
    1. ...och jag glömde lägga in en bild på maskrosorna i gräsmattan...:-)
      Kram Elin

      Radera